Thursday, December 29, 2016

Habiskan Apa Yang Bermula

Teks : Zainab Norazman

Entri #24

Kalian, kita sudah pun memasuki ke minggu-minggu terakhir tahun 2016.

Assalamualaikum sahabat. Kita bertemu lagi dalam mode beralih tahun. Badan terasa mahu berehat, namun tanggungjawab di pejabat, tanggungjawab di rumah dan tanggungjawab dalam perniagaan membataskan.

Kalian bagaimana?

Buat pertama kalinya, hujung tahun begini kak nab menjadi sangat sibuk. Tahun ini kak nab sudah mula menerima tempahan sulam tag nama sekolah secara pukal juga jahit cadar asrama, juga secara pukal.

Kak nab baru setahun jagung dalam bidang ini. Tapi sungguh, kak nab punya impian besar dalam bidang jahitan ini.

Sebenarnya, menjahit ini sungguh-sungguh datang dari hati. Mana tidak, kak nab sebenarnya tidak pernah menghadiri mana-mana kelas menjahit atau menyulam. Hanya sekali kak nab pernah belajar jahit labgsir dan telekung di Kelas Kursus Jahit Al Mujahid. Berguru dengan Ustazah Sahida Said.  Hanya berbekalkan ilmu pengalaman bekerja sebagai pembantu di kedai jahit kampung.

Makanya, dengan zero ilmu. Kak nab hanya mencuba. Menjahit cadar dengan belajar daripada grup whatsapp "Kongsi Ilmu Jahitan". Belajar sulam dengan hanya rujuk youtube dan juga grup facebook sahabat pengguna mesin sulam NV950.

Dari situ, kak nab mencuba. Sikit-sikit.

Alhamdulillah. Rezeki itu daripada Allah swt. Rezeki faham menjahit dan menyulam Allah yang beri. Kak nab hanya seorang hamba yang menjalankannya sahaja.

Sebab itu, kak nab azam. Kak nab akan habiskan apa yang sudah bermula. Bidang jahitan ini, kak nab akan buat sungguh-sungguh. Mungkin ini jalan keluar dari belenggu rezeki yang Allah swt hantarkan.

Doakan kak nab. Juga doa buat kalian. Moga Allah leraikan segala macam belenggu kalian.

Zainab Norazman,
Dilema Mahu Berhenti Kerja.

Wednesday, December 28, 2016

Ulangtahun Perkahwinan Ke-9

Teks : Zainab Norazman
Foto : Zainab Norazman

Entri #23

Sinar pagi ini seolah tersenyum bahagia ke arah ku. 


Cewah, entri pagi ini agak p.o.y.o sikit. Jiwang sudah berkarat. Hehehe.

Assalamualaikum. Semoga sinar bahagia itu juga menyinari kalian.

Hari ini hari ulangtahun perkahwinan kak nab. Genap 9 tahun melayari bahtera perkahwinan bersama Encik Ezrie Farid. Jumaat pagi, 28 Disember 2007, sah diijabkabulkan berwalikan abang kandung. Pada detik itu, arwah bapa sudah 3 tahun meninggalkan kami.

Kak nab berkahwin di usia 22 tahun. Pernah kak nab ceritakan mukaddimah sedikit di awal entri #1 dahulu. Kak nab ceritakan, kak nab berkahwin kala baru setahun bekerja di sektor kerajaan. Dan masa itu juga kak nab baru semester 1 Pengajian Luar Kampus di Universiti Malaysia Sabah. Memikul amanah sebagai seorang isteri, juga kakak kerani dan pelajar.

Alhamdulillah, 4 bulan selepas itu, kak nab disahkan hamil anak pertama.

Subhanallah
Alhamdulillah
Allahuakhbar


Nikmat-nikmat itu kurniaan Allah swt. Sekerdil dan sejahil kak nab, kak nab mohon bantuan Allah swt untuk pelihara rumahtangga ini. Dikurniakan bahagia, mawaddah wa rahmah.
Zainab Norazman

Bahagia itu kebahagiaan suami dan anak-anak.

Monday, December 26, 2016

Buku Bintang Al Nilam Di Langit Mentakab

Teks : Zainab Norazman
Imej : Zainab Norazman

Entri #22

Entah kenapa, kisah persahabatan antara Leman dan Faduli sangat terkesan di hati kak nab. Seolah cerita itu betul-betul berlaku di hadapan mata realiti kak nab. Masih terbayang saat kesedihan Leman apabila Faduli pergi buat selamanya. Mungkinkah kerana gaya penulisan di dalam buku ini betul-betul membawa pembaca ke alam ini.



Di dalam buku ini sarat dengan kisah-kisah menarik. Membawa kita ke zaman kita masih kanak-kanak. Ia 25 ke 30 tahun yang lalu. Menyelami kehidupan di dalam sebuah rumah papan yang kecil, ada pokok di sekeliling rumah, ada ayam, ada sungai tempat bermain, bukan menghadap gajet atau jalan-jalan di pusat membeli-belah. Suasana pergi sekolah dengan berjalan kaki atau menaiki basikal bukan menaiki van atau dihantar ayah ibu. Berjalan melalui jambatan dan sungai. Kehidupan bermasyarakat di dalam sebuah kampung. Bertukar juadah dengan jiran tetangga. Kisah kehidupan sebagai kanak-kanak. Persahabatan. Dan kisah cinta.

Dan satu yang sangat kak nab suka, cita-cita kami sama. Dahulu, kak nab juga pernah bercita-cita mahu jadi seorang penulis. Namun cita-cita kak nab terkubur dan kian ditelan zaman. Apakah ini permulaan untuk suburkan kembali minat itu? Mungkinkah !

Mungkinkah dengan menyertai Akademi Bekerja Di Rumah, ada sinar penulis yang bakal digilap. Cewah. Bukan. Bukan kak nab mahu jadi penulis buku yang masyur. Cukup sekadar menulis entri penulisan yang mampu memberi impak positif kepada pembaca. Penulisan yang bermanfaat. Bukan sekadar dunia, tapi matlamat kita menulis agar menjadi saham di akhirat. Jika menulis nota bisnes, biarlah bisnes itu membawa kita semakin dekat kepada Allah swt.

Suka kak nab mahu berkongsi bersama kalian, kak nab sebenarnya sudah lama mengimpikan untuk menyertai ABDR. Setahun yang lepas. Namun mungkin 'jodoh' belum sampai.

Bersama dengan ABDR, kak nab ada hajat. Azam dan impian. Seiring namanya, Akademi Bekerja Di Rumah. Kebanyakannya suri yang menyertai ABDR terdiri daripada suri yang bekerja di rumah. Namun, permulannnya, mereka juga ada hajat, azam dan misi. Daripada suri yang bekerjaya. Menanam impian menjadi suri yang bekerja di rumah.

Oh, terlintas sejenak di hati kak nab. Hajat ini kak nab pegang erat-erat bersama azam 2017. Berbaki 4 hari lagi kita bakal ke tahun 2017. Meninggalkan 2016 yang menjadi kenangan.

Beralih tahun, semakin bertambah usia. Semakin kita menghampiri mati. Azam kak nab, kak nab mahu jadi penulis yang memberi manfaat. Manfaat melalui penulisan, Cuma, belum pasti bagaimana bentuknya. Doakan kak nab dikurniakan ilham dan dipermudahkan Allah swt.

Sampai bertemu lagi.


Zainab Norazman.
Bintang yang sama juga bersinar di langit Negeri Di Bawah Bayu. Hebat kuasa Allah. Hebat ciptaan Allah.

Sunday, December 25, 2016

Sulam Tag Nama PPIAN - Pusat Pendidikan Islam An-Nur

Teks : Zainab Norazman
Imej: Koleksi Peribadi

Entri #21


Bismillah.
Subhanallah
Alhamdulillah
Allahuakbar

Seminggu juga kak nab bekerja dengan encik mesin sulam. Semata mahu menyiapkan tempahan pukal tag nama untuk darjah 1 Ibnu Sina bagi tahun 2017, Pusat Pendidikan Islam An-Nur. Sebuah sekolah tahfiz yang di Kota Kinabalu yang menjadi pilihan ramai ibu bapa.





Gambar di atas adalah sebahagian kerja-kerja menyulam. Seramai 33 nama. Tiga keping tag nama setiap seorang. Warna hijau, warna keunggulan Islam menjadi pilihan.

Kalian, jika mahu menempah tag nama sekolah. Kak nab bersiap sedia. Sekeping-sekeping boleh. Pukal lagi boleh. Sekeping kak nab beri harga RM2. Untuk pukal RM1.50 sekeping.

Zainab Norazman
Kakak Tukang Sulam.

Ukhuwah Itu Indah

Teks : Zainab Norazman
Tanpa Imej
Entri #20
Ukhuwah Itu Indah
Malam ini ada rindu yang mendalam buat insan-insan yang pernah hadir dalam hidup ini. Apalagi hadirnya kalian itu bak hadiah terindah daripada Allah swt. Hadir dalam satu bulatan cinta. Membawa diri ini keluar dari lubang kejahilan. Berpimpin tangan bersama.
Kini kalian di sana, daku masih di sini. Tapi ukhuwah itu tetap subur. Rindu momen usrah itu. Dengan keriangan anak-anak. Anak menangis. Anak meragam. Anak itu. Anak ini. Semua itu kenangan indah.

Friday, December 23, 2016

Sulaman Tag Nama Sekolah

Teks : Zainab Norazman
Imej : Zainab Norazman

Entri #20

     Seharian di pejabat hari ini, seluruh tubuh kak nab bagai keras kejung. Allahurobbi, bagai mahu muntah hijau menyemak permohonan Gantian Cuti Rehat yang masih belum habis. Menghadap sistem cuti sambil menjawab pelbagai soalan daripada sahabat-sahabat di pejabat, juga meletihkan minda.

     Namun, atas dasar amanah dan menjadikan pekerjaan yang satu ini sebagai ibadah. Kita buat dengan nikmat. Sebagai suri yang bekerja, kak nab bukan sahaja berjual-beli dengan majikan hatta juga berjual-beli dengan Allah swt. Berjual dengan melakukan pekerjaan dengan ikhlas membantu memudahkan urusan orang lain. Impalannya, majikan bayar dengan gaji. Sama juga apabila kita berjual-beli dengan Allah dengan ikhlas dan amanah, kita mengharap ia menjadi asbab kita semakin dekat dengan Dia, sebagai gaji kita. 

     Malam ini, kak nab menerima tempahan sulam tag nama terus pada baju sekolah. Dalam masa yang sama, sebenarnya kak sedang menyiapkan sulam tag nama untuk sebuah sekolah, Pusat Pendidikan Islam An-Nur. 


Kebiasannya kak nab tempah digitize nama dulu pada digitizer. Sama juga dengan sulaman towel. Semua desain kak nab minta bantuan sahabat-sahabat yang sememangnya arif dalam bidangnya.






Kak nab tukang sulam saja

Thursday, December 22, 2016

Cerita Tukang Sulam


Teks : Zainab Norazman
Tanpa Imej
Entri #19
Balik rumah kita mula menghadap mesin  sulam pula. Itu terapi. Itu terapi. (Eh, terapi sangat bila menghadap mesin ni. Sebab itu kak nab 'excited')
#zainabnorazman #travelogsuri #AkademiBekerjaDiRumah

Tuesday, December 20, 2016

Duhai Anak

Teks : Zainab Norazman
Tanpa imej.
Entri #18
Kala melihat anak mula lena, dalam keadaan sedar dengan tidak sedar. Bercakap-cakap dengan anak-anak. Sebut doa kita untuk mereka. Bacakan surah Al Insyirah pada ubun-ubun anak.
.
Kala melihat anak mula lena, hati luluh dan sayu memandang wajah mereka. Allah.
.
Anak, kalian bakal jadi besar. Tidak selamanya kecil. Ampunkan ibu andai gagal mendidik kalian kenal Allah dan Rasul. Kerana diri ini juga jahil.
.
#CatatanHarian #NotaHati

Saturday, December 17, 2016

Trip Keluarga Ke Kundasang - Ranau

Tulisan : Zainab Norazman
Imej : Koleksi peribadi
Entri #17

Bismillah pembuka entri. Saat kak nab menulis entri ini, badan sedang sengal-sengal bisa. Mungkinkah perjalanan jauh Kota Kinabalu ke Kundasang ke Ranau dan balik semula ke Kota Kinabalu agak memenatkan tubuh yang kian tua. Atau mungkin keletihan kerana menyediakan bekalan makanan pada malam sabtu sehingga 12 malam, menambahkan rasa keletihan itu.
Perjalanan ke Kundasang - Ranau adalah untuk memenuhi permintaan makcik Ina (adik bongsu mak yang sudah menetap di Klang) serta anak-anaknya merangkap adik saudara kak nab. Mereka mahu melihat lembu di Desa Farm dan merasai kolam air panas di Lohan, Ranau. Makcik Ina dan anak-anaknya sememangnya saban tahun pasti pulang ke Sabah demi menziarah nenek yang kian tua. Mengikat tali silatulrahim adalah amalan yang memanjangkan umur. Hadis ini adalah sahih, tapi pastinya kak nab yang jahil tidak pandai untuk menterjemahkan kefahaman itu. Maka kak nab ambil bahasa yang mudah untuk kita faham bersama.
Pada malam sabtu tersebut, kak nab menyediakan sambal bilis, ayam goreng berempah, goreng sosej jenama Ayamas serta bihun goreng yang digoreng pada subuh hari. Keluarga pakcik Agus (adik mak dan abang kepada makcik Ina) menyediakan buras dan sambal tumis. Ini adalah bekalan makanan bermula sarapan pagi dan makan tengahari sepanjang pergi dan balik.
Trip sekeluarga ini terdiri daripada Pakcik Agus, isteri dan empat orang anak, mak mertua pakcik Agus, kak nab bersama suami dan tiga orang anak serta mak kak nab, dan makcik Ina bersama tiga orang anak. Seramai 15 orang trip keluarga kami untuk kali ini.
Kami bertolak seawal pulul 7 pagi. Perjalanan Kota Kinabalu ke Kundasang - Ranau memakan masa selama dua jam sahaja. Boleh jadi tiga jam, boleh juga empat atau lima, bergantung perhentian. Kami tiba dia Kolam Air Panas pada jam 9.20. Alhamdulillah, masih ada belum ramai orang yang datang, dan masih ada ruang untuk kami "urap" tikar di bawah pokok, berdindingkan batu-batu besar.
Apalagi, sakanlah anak-anak dan anak saudara bermandi-mandi. Boleh pilih sama ada mahu mandi di kolam air panas atau kolam renang biasa tetapi airnya sangat sejuk. Jika tahan mandi kolam sejuk bak ais itu, silakan (hehehe).
Lebih kurang 3 jam di dalam kawasan Kolam Air Panas, kami mula mengemas untuk keluar. Waktu zohor hampir masuk waktu. Kami bercadang untuk tiba di Masjid Jamek Kundasang dan boleh solat zohor dan solat jamak asar ke dalam zohor sebelum memulakan perjalanan ke ladang ternak lembu (Desa Farm).
Kita merancang, Allah Maha Perancang. Seusai solat zohor, hujan  turun dengan lebatnya. Angin sejuk kundasang bertambah-tambah sejuk bila hujan turun membasahi bumi Kundasang. Nampaknya, tiada rezeki untuk melihat pemandangan indah ladang lembu seperti di New Zealand itu. Tiada rezeki juga untuk minum susu segar dan makan ais krim susu yang lazat. Kami mengubah perjalanan untuk kembali bertolak ke Kota Kinabalu tepat jam 2 petang.
Begitu sebenarnya kehidupan kita. Kita merancang, tetapi Allah swt pasti ada rancangan yang baik untuk kita. Memberi kefahaman kepada anak-anak tentang ini bukan mudah juga. Anak-anak dan anak saudara sedang rasa seronok dengan angan-angan mahu pegang lembu. Mahu makan aiskrim susu  Mahu mencuba memerah susu lembu. Mungkin rezeki di lain hari.
Kami tiba di rumah menghampiri jam 5 petang. Jalan yang basah dan licin menyebabkan kereta bergerak perlahan. Alhamdulillah. Syukur atas nikmat yang Allah kurniakan. Badan keletihan, namun ada sinar gembira di mata anak-anak dan anak saudara. Membawa sinar sang gunung kinabalu yang tersergam indah dengan kuasa Allah. Ia tidak takut akan ujian yang menimpanya, kerana ia yakin, ia berdiri di situ atas nama Allah swt.

Thursday, December 15, 2016

Pengisian Ringkas Cuti Sekolah Untuk Suri Yang Bekerja

Teks : Zainab Norazman
Foto : Koleksi peribadi

Entri #15

Sebagai suri yang bekerja, modul cuti sekolah dan aktiviti anak-anak kak nab buat ikut mana yang mampu. Kak nab bertolak ke tempat kerja seawal jam 6.30 dan tiba di rumah jam 5.30 petang. Masa kak nab singkat di rumah. Aktiviti anak-anak perlu dirancang dengan baik.

Sebelum bertolak ke tempat kerja, kak nab akan bagi tugasan kepada anak-anak. Mengemas sambil belajar. Kakak kemas bilik tidur. Rayyan tolong buang sampah. Fatehah tolong kemas mainan. Bila ibu balik petang, tiga-tiga sibuk melapor dan bercerita serta menuntut 'gaji'.

Adakala kak nab bagi kakak tugasan untuk mengulang rayyan belajar membaca buku 3, Bacalah Anakku. Bantu fatehah mengulang-ulang sebut lima kad imbas yang kak nab lekatkan di dinding. Sebelum lekatkan kad imbas fatehah tu, kak nab akan ajar fatehah sebut dengan betul terlebih dahulu. Kemudian lekatkan. Pada keesokkan paginya, kakak akan cuba ulang-ulang sebut bersama fatehah. 

Begitu secara ringkasnya.

Aktiviti yang utama kak nab titik beratkan ialah manfaatkan waktu maghrib ke isyak dengan Al Quran. Pastikan kakak baca dua mukasurat Al Quran. Itu yang utama.




Tuesday, December 13, 2016

Ayam Goreng Tepung

Teks : Zainab Norazman
Foto : Koleksi Peribadi

Entri #14

Ayam goreng tepung, kegemaran kanak-kanak sepanjang zaman. Begitulah kanak-kanak dan ayam goreng, berpisah tiada.

Hari ini kak nab bercuti. Maka sempatlah kak nab mengisi petang tadi dengan aktiviti memasak bersama anak-anak. Sambil menyediakan juadah makan malam.

Kakak sememangnya sangat teruja mahu membantu ibu di dapur. Insiden dada melecur terkena percikan minyak panas semasa cuba membantu menggoreng ikan 3 minggu yang lalu rupanya tidak mematahkan semangat kakak untuk membantu di dapur.

Hari ini ayam goreng tepung.

Kakak membantu basuh sayap ayam. Selepas itu kak nab minta kakak perap ayam dengan sedikit garam, kunyit, perencah pasti sedap, sedikit herba daun oregano untuk memberi sedikit aroma.

Selepas 15 minit, kak nab pula pecahkan sebiji telur ke dalam perapan ayam. Telur itu bertujuan sebagai gam. Agar tepung melekat pada isi ayam.

Dan seterusnya, tugas kegemaran kakak ialah bantu salut ayam dengan tepung.

Kakak membantu salut tepung

'Pembantu' rayyan

Alhamdulillah. Melibatkan anak-anak dalam aktiviti masak-masak sebenarnya sangat leceh. Bersepah. Sememeh. Tepung bertaburan. Tapi hal-hal begini sangat nikmat. Ia tersimpan sebagai kenangan bila mereka besar nanti. Priceless.



Seorang kawan kak nab pernah berkata, "alah, anak-anak jangan dimanjakan sangat. Esok-esok bila mereka sudah besar, kita yang dah tua ini akan ditinggal-tinggalkan".

Bagi kak nab, tidak mengapalah jika kalian meninggalkan kerana belajar, berumahtangga, atau bekerja. Tapi jadikanlah bekalan kenangan kita bersama sepanjang kalian membesae ini sebagau tiket kalian untuk ingat jalan pulang ke rumah ibu dan ayah.

Zainab Norazman - Ibu Penyayang Sedunia.


Banyak Membaca, Semakin Berilmu

Teks : Zainab Norazman

Entri #13




Jadilah engkau orang yang berilmu atau orang yang belajar atau orang yang mau mendengarkan ilmu, atau orang yang menyukai ilmu. Dan janganlah engkau menjadi orang yang kelima maka kamu akan celaka“. (HR. Al-Baihaqi)
Kata Imam Syafie, ilmu itu bagaikan binatang buruan, sedangkan pena adalah pengikatnya. Maka ikatlah buruanmu dengan tali yang kuat.
Sungguhlah. Sejak kak nab mula menjejakkan kaki ke dalam Akademi Bekerja Di Rumah, kak nab mulakan semula hobi membaca buku. Kali ini dengan lebih konsisten. Sekurang-kurangnya empat buah dalam masa seminggu. 




Membaca buku perlu dengan teknik. Kefahaman. Agar makrifatnya sampai/ Kebanyakan daripada kita sangat suka membaca. Namun adakalanya, selepas tamat bacaan sesebuah buku, cerita tadi entah ke mana. Ulasan pula kelaut. Kak nab selalu macam tu.

Entri kali ini adalah nota untuk kak nab juga. 

Tiga tips mudah yang kak nab mahu kongsikan bersama kalian. Moga-moga kita sama-sama ambil manfaat.



  1. Biasakan membaca buku dari mula muka surat tajuk sampai belakang buku. Maksud kak nab di sini, setiap huruf kena baca. Tajuk, prakata, glosari, bahagian yang paling kak nab suka baca ialah kata penulis, baca juga tentang penulis agat kita boleh mudah faham apa yang penulis sampaikan. Selain daripada itu, bacalah setiap huruf dengan tartil. Baca dengan intonasi. Baca dengan penuh minah. Hayati cerita. Sadis tak? Hehehe. Begini cara kak nab mahu timbulkan minat yang mendalam dalam membaca. 
  1. Pegang pen/pensil dan buat nota kecil. Tidak perlu buku nota kecil, sebab kalau kak nab, buku tu mudah tercicir. Cukup buat conteng-conteng sikit kat ruangan kosong di tepi perenggan. Dikatakan, membaca sambil menulis akan membantu menguatkan lagi daya ingatan terhadap apa yang dibaca. Begitulah pemahaman kak nab. Dan apabila mencuba begini, ia berkesan pada kak nab.
  1. Cuba membuat ulasan. Sekarang ini adalah zaman media sosial. Ada facebook, whatsapp, telegram, blog, twiter. Kalian boleh pilih medium mana yang kalian suka untuk berkongsi. Alang-alang bermedia sosial, buatkania sesuatu yang bermanfaat. Bagi kak nab, kak nab pilih untuk membuat ulasan buku di dalam blog. Ia kekal tersimpan. InshaAllah.

Setelah baca, praktiklah. Ilmu itu perlu disampaikan walau sepotong ayat. Ilmu perlu di amalkan. Moga ia menjadi iman yang bertambah. Moga-moga ilmu yang kita baca dan sampaikan menjadi asbab kita untuk terus memburu cinta Allah. Dari hati yang paling dalam, kak nab nak pesan sikit. Pilihlah bahan bacaan yang membina dan menambah kecintaan kita kepada Allah swt dan Rasulullah SAW. 

Oh ya, jika kalian suka membaca bahan bacaan versi ebook, kak nab ada 10 ebook yang berkaitan dengan Akademi Bekerja Dari Rumah. Nak tak?

Hubungi kak nab ya..


Zainab Norazman 

Whatsapp : 0168495982

Emel : zainabnorazman@gmail.com


Monday, December 12, 2016

Salam Maulid ur Rasul 1438H

Teks : Zainab Norazman
Foto : Google

Entri #12


Kubah Masjid Nabawi. 

Rasa apa lagi yang akan tercetus kala memandang keindahan kubah hijau ini. Ia kubah indah yang menggamit rasa kerinduan.
Allahumma solli 'ala Sayyidina Muhammad wa'ala alihi wasohbihi wasallam.

Zahirkan selawat buat junjungan mulia Rasulullah SAW berserta para sahabat dan ahli keluarga baginda SAW. Begitu sewajarnya.

Siapa kita pada hari tanpa korban darah Rasulullah SAW serta para sahabat.
Kita tiada siapa.

Kak nab terkenang akan lagu kumpulan Daqmie yang bertajuk Tangisan Sebatang Tamar. Teringat-ingat dan terbanding-banding diri ini dengan sebatang tamar. Oh sungguh kerdil diri ini.

Sebatang tamar yang menangis kerana baginda Rasulullah SAW tidak lagi jadikan ia sebagai mimbar. Saat Rasulullah SAW dan para sahabat sedang berhimpun dalam solat jumaat, terdengarkan oleh mereka suara tangisan seperti seorang bayi menangia teresak. Menangis kerana kerinduan akan rasulullah SAW.

Bagaimana pula kerinduan kita kepada baginda?

Ya Rasulullah. Isyfaqlana.

Kak nab berdoa dan mengingatkan diri kak nab sendiri agar setiap apa yang kak nab tulis, gerak geri bahasa, gerak geri penulisan, moga tulisan itu akan membawa kita semakin dekat dengan Rasulullah SAW.

Kala kak nab merindukan Rasulullah SAW, kak nab turut sama merindukan guru jahitan kak nab, Ustazah Sahida Said. Beliau banyak membawa rasa cinta itu. Beliau pesan, bantu agama Allah. Bantu jihad rasulullah SAW.

.....
Kak Nab, rasa semakin kerdil. Unzurna Ya Rasulullah.


Sejarah Sulaman

Teks : Zainab Norazman

Entri #11

Sejujurnya. Kak nab masih baru berkecimpung dalam dunia sulaman. Bermula apabila Allah swt rezekikan kak nab hadir ke Kelas Kursus Jahitan Langsir Al Mujahid bersama Ustazah Sahida Said di Shah Alam. Guru langsir yang sangat disayangi, dirindui, dikagumi. Pertemuan itu Allah swt yang aturkan. 

Allah rezekikan juga membeli mesin sulam NV950 jenama Brothers daripada Ustazah Sahida Said. Saat buka mesin. Allahuakhbar. Kak nab zero pasal mesin. Zero pasal sulaman. Ada sikit pengalaman menjahit lurus. Ustazah pesan, perbanyakkan istighfar. Perbanyakkan selawat ke atas junjungan Rasulullah SAW.

Apabila kita menjaga Allah, Allah jaga kita.
Allah jaga rezeki kita. Allah jaga mesin jahit kita. Allah bagi pandai jahit. Allah ajar pandai menyulam.

Begitulah, jika kita berpegang pada tali Allah. 

Daripada situ kak nab mula belajar sikit-sikit. Minta Allah bagi pandai.

Dan dalam godek-godek hari ini. Kak nab terjumpa maklumat ini.

Begini.

Sejarah ringkas sulaman.

Sulaman, merupakan suatu seni persembahan rekabentuk kreatif menggunakan tangan atau mesin, sebenarnya telah lama bertapak di dalam kehidupan manusia, hampir seusia dengan pakaian itu sendiri. 

Pada era sebelum komputer mampu dimiliki, kebanyakan sulaman dilakukan dengan melukis corak pada pita kertas yang kemudian dijahit di mesin sulam secara manual.

Proses sulaman dahulu memerlukan ketelitian yang tinggi. Tidak boleh tersilap sedikit.

.....
Zainab Norazman, kak nab baru belajar.

Sunday, December 11, 2016

Tutorial - Proses Sulam Tuala

Entri #10

Teks : Zainab Norazman
Foto : Zainab Norazman

Apa khabar pembaca blog kak nab? Kak nab doakan kalian sentiasa dalam kasih sayang Allah swt.

Seperti selalunya. Hari cuti dihujung minggu kak nab akan mula fokus pada kerjaya jahitan dan sulaman dari rumah. Setelah penat duduk di pejabat mula hari isnin hingga jumaat. Terapi keletihan itu adalah kerja-kerja jahitan dan sulaman.

Kerana di situ, cintanya berbeza.

Baru-baru ini kak nab siapkan sulam tuala perkahwinan lagi. Beginilah musim cuti
sekolah merangkap musim perkahwinan.

Bertuahnya hari ini, kak nab rajin mahu berkongsi teknik mudah proses sulaman towel.

Proses awal - sebelum hoop. Lapisan bawah tuala ialah stabilizer.

Lapisan atas ialah water soluble. Kemudian hoopkan ketiga-tiga lapisan dengan tegang dan ketat.

Mesin sedang dalam proses menyulam.


Hasil selepas sulam. Ini bahagian belakang.

Tara. Ambil sedikit aura pengantin. Terkenang pula memori 9 tahun lepas. Cewah.

Selamat untuk diserahkan kepada pelanggan.



Begitulah prosesnya. Maafkan kak nab. Belum mahir sangat lagi untuk buat tutorial. Hanya mampu sesimple ini. InshaAllah kita jumpa lagi di lain hari.

Kalau-kalau kalian mahu hubungi kak nab untuk tempahan sulam tuala, kak nab berikan no ini ya, 0168495982. Ini no hp kak nab. Boleh whatsapp bila-bila senang. InshaAllah kak nab nanti di hujung talian.

Wednesday, December 7, 2016

Mungkin Kita Hanya Ada Hari Ini

Entri #9

Teks : Zainab Norazman
Foto : Ihsan google



Bismillah. Pejam celik. Pejam celik. Lagi tiga minggu kita bakal meninggalkan tahun 2016. Maka bermula pula tahun 2017.

Tanpa kita sedari, hari demi hari berlalu.

Pagi ini kak nab dapat mesej di dalam kumpulan whatsapp berbunyi begini :

“Dunia ini hanya terdiri atas tiga hari: Kelmarin, ia telah pergi bersama dengan semua yang menyertainya. Esok, engkau mungkin tak akan pernah menemuinya. Hari ini, itulah yang kau punya, jadi beramallah di sana.” Nukilan Imam Hassan Al Basri Rahimahullah.

Kak nab termenung sejenak. Hari kelmarin, semua telah pergi. Jika kelmarin ada rasa marah pada suami, semua telah pergi. Jika kelmarin kita ada makan ayam masak lemak cili api yang sangat enak, tapi itu ada rezeki kita kelmarin. Bukan hari ini. Dan bukan juga untuk esok.

Lalu untuk apa kita mahu memikirkan perasaan marah hari kelmarin. Kelmarin tidak mungkin kita dapat ulang kembali.

Lalu untuk apa kita bakhil dengan rezeki hari kelmarin. Semua adalah hanya untuk hari kelmarin. Ia tidak mungkin akan beulang kembali. Lalu mengapa kita tidak berbagi dengan rezeki kelmarin. Ia pasti indah kita semalam kita berkongsi, dan hari ini kita mengenang kenangan kelmarin. Ia indah.

Lantas, untuk hari ini, kita laluilah dengan perasaan betapa ia tidak akan berulang kembali.

Andai marah, lepaskanlah sahaja. Jangan biar membara.
Andai ada rezeki, berkongsilah.
Andai ada kasih, curahkanlah.

Dan senyumlah. Kerana hari ini hanya ada hari ini. Kita tidak tahu sama ada kita punya esok ataupun tidak.

Zainab Norazman, moga bertemu 2017.

Tuesday, December 6, 2016

Tips Penjagaan Mesin Sulam

Entri #8
Teks : Zainab Norazman
Foto : Koleksi peribadi

Bismillah. Apa khabar sahabat yang singgah ke blog ini. Kak nab masih dalam proses melatih menulis lagi. Sejak menyertai Akademi Bekerja Di Rumah ini, banyak yang perlu kak nab belajar dan belajar. Almaklum, otak seolah masih belum mampu untuk diperah. Lama tidak menulis dengan otak yang betul.


Mesin jahit NV950 mengalami masalah benang bergumpal

Ini cerita setahun yang lalu. Pada masa ini, kak nab masih di awal bidang jahitan dan sulaman. Seperti selalunya kita, proses untuk serasi itu memerlukan pengorbanan dan masa. Sama juga kak nab dan mesin. Proses untuk serasi bersama itu juga ada.

Ada ujian yang datang. Lama nanti pasti ada cinta yang hadir.

Pada awal kak nab bertatih membuat sulaman, benang seringkali putus. Puas kak nab laraskan ketegangan benang, tapi benang masih juga putus. Kemudian kak nab cuba bertanya rakan-rakan yang lain. Masa itu, kak nab merujuk kepada kumpulan sokongan di facebook iaitu kumpulan NV950 di mana kumpulan itu disertai oleh sahabat-sahabat jahit dan sulam menggunakan mesin yang sama. Ternyata, bila membuat sesuatu ini kita perlukan ilmu. Banyak yang kak nab mula belajar daripada kumpulan NV950.

Tentang benang kerap terputus, sebenarnya bukan sahaja berpunca daripada ketegangan mesin atau alur benang di dalam mesin. Tetapi, cara penyimpanan benang juga perlu di jaga. Benang sulam tidak boleh 'masuk angin'. Nanti akan pusing (baca sebagai pening sepeti dalam bahasa Indonesia).  Benang juga ada rajuknya kan?

Itu tentang benang sulam.

Satu hal yang menjadikan benang kak nab bergumpal seperti gambar di atas ialah, tentang penjagaan habuk kotoran di dalam gegelung benang untuk benang bawah.

Ya, habuk dan kotoran di dalam mesin juga harus di beri perhatian.

Ternyata, kotoran bukan sahaja mengotori mesin, bahkan 'kotoran juga mengotori hati'.

Kak nab teringat pesan guru jahit langsir kak nab. Apa saja yang terjadi, perbanyakkan istighfar. Mesin rosak, istighfar. Lupa formula kira langsir, istighfar. Mesin rosak, istighfar. Zikir. Selawat. Tasbih. Tahmid. Ingat Allah. Jaga Allah. Allah pasti bantu. Allah pasti jaga kita. Jaga mesin. Jaga jahitan jadi cantik.

Begitu pesan guru kak nab.

Apa sahaja situasi yang kita lalui. Ia adalah signifikan dengan hati, jiwa dan seluruh kehidupan kita. Berkait rapat dengan dekatnya kita kepada Allah swt.

Hati yang kotor, signifikan dengan kehidupan yang tidak tenang.

Kalau hati bersih, pandanglah apa saja dari semua sudut, hati pasti bahagia.

Kak Nab, rindunya saat hati sangat dekat pada Allah.

Engkau Sesungguhnya Berinteraksi Dengan Allah Disetiap Martabat Wujud

Entri #7
Teks : Google

Siapa yang tidak kenal Abu Yazid Al-Busthami, termasuk pemimpin kaum sufi. Namun siapa sangka beliau pernah mendapat ilmu yang sangat berharga dr seekor anjing.

Seperti biasa, Abu Yazid suka berjalan sendiri di malam hari. Lalu dia melihat seekor anjing berjalan ke arahnya, anjing itu dengan bersahaja jalan tidak menghiraukan sang Syeikh, namun ketika sudah hampir dekat, Al-Busthami mengangkat jubahnya khuatir tersentuh anjing yang najis itu.

Spontan anjing itu berhenti dan memandangnya. Entah bagaimana Abu Yazid seperti mendengar anjing itu berkata padanya,

"Tubuhku kering tidak akan menyebabkan najis padamu, kalau pun engkau merasa terkena najis, engkau tinggal basuh 7x dgn air & tanah, maka najis di tubuhmu itu akan hilang. Namun jika engkau mengangkat jubahmu kerana menganggap dirimu yang berbaju badan manusia lebih mulia, dan menganggap diriku yang berbadan anjing ini najis dan hina, maka najis yang menempel di hatimu itu tidak akan bersih walau kau basuh dengan 7 samudra lautan".

Abu Yazid tersentak dan minta maaf. Lalu sebagai permohonan maafnya dia mengajak anjing itu untuk bersahabat & jalan bersama. Tapi si anjing itu menolaknya.

"Engkau tidak patut berjalan denganku, mereka yang memuliakanmu akan mencemohmu dan melempari aku dengan batu. Aku tidak tahu mengapa mereka menganggapku begitu hina, padahal aku berserah diri pada sang Pencipta wujud ini, lihatlah aku juga tidak menyimpan dan membawa sebuah tulang pun, sedangkan engkau masih menyimpan sekarung gandum", lalu anjing itu pun berjalan meninggalkan Abu Yazid.

Abu Yazid masih terdiam, "Duhai Allah, untuk berjalan dengan seekor anjing ciptaanMU saja aku tak layak, bagaimana aku merasa layak berjalan bersama denganMU, ampunilah aku dan sucikan hatiku dari najis "

Sejak itu Abu Yazid memuliakan dan mengasihi semua mahluk Tuhan tanpa syarat.

"Janganlah menganggap dirimu lebih suci dari yang lain, sesungguhnya Tuhanmu lebih mengetahui siapa yang paling suci di antara hamba-hamba-Nya" (Surah an-Najm).

Monday, December 5, 2016

Ukhuwah Itu Indah

Entri #6

Teks : Zainab Norazman
Foto : Ihsan Google

Ukhuwah itu indah.



Saat ini, Kak Nab terasa satu kerinduan yang amat. Pada seorang sahabat yang tidak pernah lekang memberi nasihat. Sekali tersasar, dia datang memimpin. Berkali-kalu hati tersasar, dia tidak pernah meninggalkan.

Begitu sahabat.
Kita gembira, ada kegembiraan terukir di bibirnya.
Kita berduka, ada tangisan airmata mengalir pada pipinya.

Kak Nab pasti, setiap daripada kita pasti punya sahabat.
Sahabat sejak kecil.
Sahabat belajar.
Sahabat sepejabat.
Sahabat dalam sesebuah jenama.
Sahabat perniagaan.
Sahabat seperjuangan dalam misi membantu ummah.
Sahabat perjuangan mencari redho Allah.

Peganglah ukhuwah antara kita dan sahabat. Kerana ianya jadi indah bila ada nama dia dalam doa kita. Ada nama kita dalam doa mereka.

Zainab Norazman, luah rasa kerinduan pada seorang sahabat.



Disember Bulan Cinta

Entri #5

Teks : Zainab Norazman
Foto : Koleksi Peribadi

Bulan disember seolah menggamit rasa rindu dan cinta. Bulan ini bulan ulangtahun perkahwinan Kak Nab dan suami, 28 Disember 2017 tarikh pernikahan.

Memandangkan hujung-hujung tahun begini Kak Nab banyak menerima tenpahan sulam towel khas untuk pengantin, Kak Nab pun turut sama terasa hati berbunga-bunga (hehehe).

Ucapan terima kasih buat guru kelas Rayyan di APC Putatan





Selamat Pengantin Baru buat semua bakal pengantin dan pengantin lama. Barakallahulakuma ❤

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...