Tuesday, December 13, 2016

Banyak Membaca, Semakin Berilmu

Teks : Zainab Norazman

Entri #13




Jadilah engkau orang yang berilmu atau orang yang belajar atau orang yang mau mendengarkan ilmu, atau orang yang menyukai ilmu. Dan janganlah engkau menjadi orang yang kelima maka kamu akan celaka“. (HR. Al-Baihaqi)
Kata Imam Syafie, ilmu itu bagaikan binatang buruan, sedangkan pena adalah pengikatnya. Maka ikatlah buruanmu dengan tali yang kuat.
Sungguhlah. Sejak kak nab mula menjejakkan kaki ke dalam Akademi Bekerja Di Rumah, kak nab mulakan semula hobi membaca buku. Kali ini dengan lebih konsisten. Sekurang-kurangnya empat buah dalam masa seminggu. 




Membaca buku perlu dengan teknik. Kefahaman. Agar makrifatnya sampai/ Kebanyakan daripada kita sangat suka membaca. Namun adakalanya, selepas tamat bacaan sesebuah buku, cerita tadi entah ke mana. Ulasan pula kelaut. Kak nab selalu macam tu.

Entri kali ini adalah nota untuk kak nab juga. 

Tiga tips mudah yang kak nab mahu kongsikan bersama kalian. Moga-moga kita sama-sama ambil manfaat.



  1. Biasakan membaca buku dari mula muka surat tajuk sampai belakang buku. Maksud kak nab di sini, setiap huruf kena baca. Tajuk, prakata, glosari, bahagian yang paling kak nab suka baca ialah kata penulis, baca juga tentang penulis agat kita boleh mudah faham apa yang penulis sampaikan. Selain daripada itu, bacalah setiap huruf dengan tartil. Baca dengan intonasi. Baca dengan penuh minah. Hayati cerita. Sadis tak? Hehehe. Begini cara kak nab mahu timbulkan minat yang mendalam dalam membaca. 
  1. Pegang pen/pensil dan buat nota kecil. Tidak perlu buku nota kecil, sebab kalau kak nab, buku tu mudah tercicir. Cukup buat conteng-conteng sikit kat ruangan kosong di tepi perenggan. Dikatakan, membaca sambil menulis akan membantu menguatkan lagi daya ingatan terhadap apa yang dibaca. Begitulah pemahaman kak nab. Dan apabila mencuba begini, ia berkesan pada kak nab.
  1. Cuba membuat ulasan. Sekarang ini adalah zaman media sosial. Ada facebook, whatsapp, telegram, blog, twiter. Kalian boleh pilih medium mana yang kalian suka untuk berkongsi. Alang-alang bermedia sosial, buatkania sesuatu yang bermanfaat. Bagi kak nab, kak nab pilih untuk membuat ulasan buku di dalam blog. Ia kekal tersimpan. InshaAllah.

Setelah baca, praktiklah. Ilmu itu perlu disampaikan walau sepotong ayat. Ilmu perlu di amalkan. Moga ia menjadi iman yang bertambah. Moga-moga ilmu yang kita baca dan sampaikan menjadi asbab kita untuk terus memburu cinta Allah. Dari hati yang paling dalam, kak nab nak pesan sikit. Pilihlah bahan bacaan yang membina dan menambah kecintaan kita kepada Allah swt dan Rasulullah SAW. 

Oh ya, jika kalian suka membaca bahan bacaan versi ebook, kak nab ada 10 ebook yang berkaitan dengan Akademi Bekerja Dari Rumah. Nak tak?

Hubungi kak nab ya..


Zainab Norazman 

Whatsapp : 0168495982

Emel : zainabnorazman@gmail.com


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...