Wednesday, March 22, 2017

Tiada Air Tambahan di dalam Sabun Muka Mary Jardin

Teks : Zainab Norazman

Sedang hadam satu persatu. Nampak sungguh kaknab memang tidak pernah ambil bahagian sangat dalam bidang kecantikan ni. Tapi dalam Mary Jardin ni, alhamdulillah. Mudah juga dihadam. Nanti sudah lumat, kaknab akan kongsikan.

Ni kaknab kongsi sikit tentang Handcrafted Luxury Facial Soap.

Ada yang bagitahu bila basuh muka dengan Facial Soap MJ, terkena mata, mata jadi pedih.

Untuk pengetahuan, sabun MJ ni tidak mengandungi ubat bius. Ya, ubat bius. Ubat bius atau anti pemedih mata atau bahasa medikalnya NUMBING AGENTS biasanya ada diletakkan dalam sabun-sabun yang ada di pasaran. Ia bertujuan untuk mengelakkan pedih mata. Khusus ya untuk sabun bayi dan kanak-kanak.

Mana-mana sabun yang dikatakan 'tak memedihkan' mata ni sebenarnya tak berapa elok la kiranya.

Begitulah alkisah sabun muka Mary Jardin ni. InshaAllah, 100% organik. Menggunakan susu kambing tanpa tambahan air.

Zainab Norazman
Trusted Agent Mary Jardin

Tuesday, March 21, 2017

Saya Dan Mary Jardin

Teks : Zainab Norazman

Imej : Google


Suatu hari tu, kami berborak-borak sambil gelak-gelak di dalam kereta. Dalam perjalanan mencari hala tuju anak-beranak. Hajat hati mahu membawa anak-anak beriadah dan bergembira. Kami bergurau senda bersama suami, kakak Dania, Rayyan dan Fatehah. Cerita berkisarkan tentang iras wajah anak-anak.

Suami kata, ada kawan dia pernah tegur kata kakak dan Fatehah ni betul-betul ikut muka dia. Rayyan ni sebiji-sebiji ikut muka kaknab.

Dan dan masa tu juga Rayyan cakap, " memanglah rayyan ikut muka ibu. Tapi ibu tu ada banyak jerawat. Yun mana ada jerawat".

Aduhai nak! Mahu saja ibu terkam dia masa tu. Mujurlah dalam kereta viva ala-ala velfire. Huhuhu~

.....

Satu situasi yang lain pula. Ada seorang sahabat suka bercerita tentang satu produk ni di dalam grup whatsapp muslimat. Produk semulajadi, organik dan best sebab diasaskan oleh seorang bekas doktor dermatologi yang memperjuangkan produk kecantikan yang alami. Bahan-bahan semua daripada asas tumbuhan yang baik-baik belaka.

Alah. Kaknab ni beginilah. Bukan ada produk kecantikan sangat. Kononnya mahu 'natural beauty' saja. Tanpa mekap. Tanpa krim muka. Pelembab. Sangat skeptikal dengan produk kecantikan. Tidak pernah ambil bahagian sangat dalam cerita-cerita begini.

Kecuali untuk produk organik. Tapi. Beginilah. Selalu produk yang organik ni agak mahal jika di pasaran. "Pendam perasaan sajalah", dalam hati kaknab.

Nak dijadikan cerita. Hari-harilah sahabat ni ( kakanda Normi Yusof Mie 🐝 ) bercerita pasal produk ni. Mary Jardin namanya. Fuh! Kaknab lagilah rasa, hah!! Melopong mulut. Nama pun orang putih. Tapi sempat juga dalam hati kata, kenapa kakak ni kongsi pasal produk ni? Macam dari barat saja.

Dalam diam kaknab terus baca saja setiap perkongsian sahabat ni. Dan sikit-sikit follow facebook pengasas Mary Jardin. Oohh. Mary ini berasal dari nama pengasasnya. Dr Maryam Al-Batul Azizuddin. Jardin bermaksud garden dalam bahasa france.

Kaknab seronok mengkaji pasal Mary Jardin ni. Bermula daripada bahan asasnya. 100% semulajadi. Tanpa bahan pengawet. Paling seronok ialah bagaimana Mary Jardin ni menyihatkan kulit wajah kita tanpa bahan kimia. Secara semulajadi.

Alhamdulillah. Semakin hari, kaknab semakin yakin mahu mencuba. Bermula cubaan dengan Handcrafted Organic Soap dan Facial Oil. Maka dengan itu, bermula juga proses menyahkan toksin dari dalam kulit wajah. Segala bapa jerawat keluar. Tapi Allah masih izin kaknab untuk istiqomah. Dalam 2 minggu selepas itu, hanya cucu cicit jerawat yang tinggal.

Itu kisah kaknab dan Mary Jardin.

Hari ini, kaknab sudah berdaftar sebagai agen Mary Jardin team bakal Master Stokis Kak Normie Yusuf. InshaAllah boleh dipercayai kihkihkih.

Zainab Norazman yang dahulunya tidak peka dengan produk kecantikan, kini mahu berkongsi dengan kalian tentang bagaimana 'memberi makanan yang sihat' untuk kulit wajah. 'Makanan' wajah yang berasaskan tumbuhan semulajadi dan organik.

Hanya asbab ia semulajadi dan organik. Jangan percaya pada kaknab ya.

InshaAllah. Kita sama-sama sebarkan aura ungu. Sebarkan haruman lavender.

Zainab Norazman
Trusted Agent Mary Jardin.

Tuesday, March 14, 2017

Catatan Hati Seorang Suri

Teks : Zainab Norazman

Sudah dua hari berurusan di JPN UTC. Sepatutnya semalam sudah boleh mengambil kad pengenalan yang baharu. Siap dalam masa 2 jam. Ni kira tahap paling cepatlah ni hehe. Tapi memandangkan terdapat kekangan masa, maka hari ini datang ke sini lagi.

Jika zaman remaja dahulu, rasa takutnya mahu berurusan ke sini. Apalagi masa kad pengenalan pernah hilang zaman masih sekolah dahulu. Dompet tercicir.

Sebenarnya, yang mahu dikongsikan di sini ialah perkhidmatan JPN yang semakin baik dekad ini. Cewah.

"Puan, untuk tukar kad pengenalan, puan perlu mengambil gambar yang baru juga ya. Tapi puan jangan risau, saya akan minta bantuan di kaunter kawan saya yang perempuan dan tempat tertutup."

Oh bagusnya, dalam hati kaknab. "Terima kasih ya >_<"

Beginilah kawan. Bila wujud sesuatu peraturan yang membenarkan dengan tidak. Kita ambil mana-mana yang boleh meminimakan keadaan. Jika berada di luar kawasan yang mengizinkan, kaknab akan usaha semaksima mungkin untuk menghormati sekeping kain kecil ini. Walaupun dalam sesetengah situasi kaknab terpaksa akur dan cuba meminimakan pergerakan yang memaksa diri untuk membuka kain kecil ini.

Kadang-kadang terdengar juga bisik-bisik halus yang tidak setuju dengan cara kaknab.

Namun, bukan begini pinta hati kaknab.

Yang faham, faham.

Zainab Norazman
Dilema Suri Bekerja 

Wednesday, March 8, 2017

Selamat Hari Wanita Sedunia 2017

Kalau sudah dinamakan hari rabu, ibu pun rasa bahagia tanpa perlu gosok baju sekolah.

Tapi semalam kakak kata, "ibu, tadi selepas solat asar, ustaz ada umumkan kena pakai baju sekolah".

Pagi tadi pula, dengan muka monyok lagi, "ibu, kakak takut bah kena marah. Yun, yun kan duduk solat di depan. Yun dengar apa pengumuman tu?"

"Entah". Sempoi sahaja jawapan Rayyan.

"Yun mana-mana pun boleh. Baju sekolah boleh. Baju sukan pun boleh. Mana pun bollleeehhh". Sambil mengajuk loghat Uncle Mutu dalam cerita kartun Upin dan Ipin.

Begitulah anak. Perangai dan perasaan setiap anak dalam menghadapi sesuatu isu itu berbeza. Kita sebagai ibu yang perlu bijak menuntun perasaan mereka.

Begitulah kita sebagai wanita. Kita ibu. Kita guru. Kita kaunselor. Kita doktor. Kita kawan. Kita tukang masak. Kitalah tunggak keluarga sebenarnya.

Selamat hari wanita, wahai wanita seluruh dunia.

Sunday, February 26, 2017

Latih Menulis Dengan Ayat Penuh

Teks : Zainab Norazman

Apabila mula berjinak-jinak untuk mula menulis di blog, saya ambil dan amal ilmu penulisan yang satu ini. Menulis dengan ayat penuh! Ya apabila kita menulis dengan ayat penuh dalam apa juga situasi, ia sebenarnya dapat melatih kita untuk menulis dengan lebih efisien.

Biasanya saya berlatih dan membiasakan 'menulis' dengan cara menaip di papan kekunci telefon bimbit atau komputer riba. Naikkan status di Facebook. Menulis di blog. Berpot-pet di grup Whatsapp. Zaman kini, semua menggunakan gajet. Jarang-jarang sekali kita buka buku, ambil pen. Dan tulis dengan kaedah lama.

Dalam saya memaksa diri menulis dengan ayat penuh, rupa-rupanya, ia juga memberi kesan kepada penulisan saya.  Kaedah menulis sebenar dengan menggunakan pena dan menulis di atas sekeping kertas. Dalam kuliah atau majlis ilmu biasanya, apabila menyalin nota kuliah, secara semulajadinya mata pena laji menulis, juga dalam ayat penuh.

Begitulah ajaibnya.

Itu sahaja mahu dikongsi. Lama sungguh saya hilang ingatan. Saya teringat pesan guru. Jika dalam kesulitan, banyakkan baca Al Quran. Al Quran akan membantu membuka jalan-jalan kebaikan. InshaAllah. Moga ia jalan kebaikan menuju Allah swt.

Mahu punya banyak ide untuk menulis, kena banyak baca buku. Pilihlah fiksyen apa saja yang mahu dibaca. Semua ilmu Allah swt.

Zainab Norazman
Bukan Penulis, tapi minat menulis.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...