Thursday, February 7, 2019

Teks : Zainab Norazman
Gambar : Must Read Sdn Bhd
Entri #151




Ketika buku ini melintas di dinding facebook melalui Must Read, secara tidak langsung wajah gadis Cina bermata sepet Deanna Chee masuk ke gambaran minda saya.
Sepanjang mengenali adik ini di alam maya dan pernah bertemu sekali di dalam satu kelas penulisan content, saya tahu dia telah melalui pelbagai rasa dan sakit yang amat. Namun melihat akan semangat walau dalam berairmata, saya akui, saya banyak mencuri kekuatan itu menjadi inspirasi untuk kehidupan saya, yang belum diuji dengan sakit.
Dan saya yakin, buku ini pasti banyak ceritanya. Cerita yang akan mendidik hati kita agar menjadi kuat seperti Ninja Kecik ini.
Tahniah adik! Kak Nab bangga dan rasa amat terharu dengan kelahiran buku Teguran Dari Langit. Semoga ia terus memberikan sinar harapan buatmu.
Terus kuat, sayang!
.
.
.
Jika anda ingin menjadi antara yang terawal memiliki buku berpotensi bestseller ini, klik pada pautan di bawah.
Atau boleh berurusan terus ke talian WhatsApp di link yang tertera.

Friday, January 25, 2019

Kenangan, Cipta Bersama Anak-anak

Teks : Zainab Norazman
Entri #150

Hari itu rakan sekerja saya sebut begini. Memori paling dia ingat tika bersama arwah abah mereka. Setiap malam Jumaat, mereka adik beradik akan dicutikan kelas mengaji. Abah mereka akan kumpulkan semua adik-beradik dan mereka akan baca surah Yaasin ramai-ramai.

Abah mereka kata, "Nak halau hantu malam Jumaat supaya tak masuk rumah mereka." Hahaha, sambil gelak kawan saya tu bercerita, tapi di kelopak matanya seakan ada air kolam yang bakal tumpah.

Sungguhlah. Kenangan masa kecil itu selalu buat kita rindu.

Aktiviti rutin yang ringkas saja, namun besar impaknya dalam kehidupan kita saat dewasa begini.

Part saya. Saya paling ingat ialah memori makan malam beramai-ramai. Walau ada meja makan, emak akan letak semua lauk di atas talam. Bapa, emak dan semua adik-beradik duduk makan dalam bulatan. Ada semangkuk air basuh tangan di tepi arwah bapa. Pinggan arwah bapa paling lebar. Pinggan dan gelas khas untuk bapa. Tiada anak-anak yang berani guna. Hehehe. Kecuttt.

Ya, memori itu yang paling melekat di dalam hati.

Kalian juga pasti ada memori yang tidak dapat hilang dari kotak kenangan kan. Simpanlah ia dengan cermat. Atau kongsikan pula bersama anak-anak kita hari ni. Semoga ia bakal menjadi memori baru yang lebih indah dalam kehidupan anak-anak kita nanti.

Apabila kita sudah tua. Atau sudah tiada.

Zainab Norazman
Mencipta sebuah memori baru

Thursday, January 17, 2019

Ayam Goreng RM1 Dan Sebuah Kejujuran

Teks : Zainab Norazman
Entri #149

Ibu, jimat Rayyan beli ayam goreng tadi. Makcik kantin ambil RM1 jak.

Harga sebenar berapa ringgit, Rayyan?

Sepatutnya RM2. Tapi bila Rayyan cek poket seluar, Rayyan ada baki lagi RM1.

Ehh, mungkin Rayyan salah bagi duit?

Ya kot. Rayyan ingat sudah bagi RM2. Biarlah ibu. Rezeki Rayyanlah tu. Makcik kantin tidak minta pun duit Rayyan lagi.

Ehh ehh ehh. Mana boleh macam tu. Mungkin Rayyan silap bagi duit, dan makcik kantin mungkin tidak perasan tu. Esok Rayyan bayar extra RM1 k pada makcik kantin. Kasihan makcik kantin, itu kan punca rezeki dia.
.
.
Lalu sepanjang perjalanan pulang ke rumah semalam, gigih ibu bercerita tentang amanah dan kejujuran yang wajar kita pegang hamba Allah. Berharap agar-anak faham dan hadam bebelan ibu itu. Simpan sampai jadi tua. Hehehe.

#kaknab membebel
#ceritakami

Wednesday, January 9, 2019

Sertai Kumpulan Sokongan Membaca Khairul Hakimin Mohamad, Bantu Bina Semangat Baca Buku Setiap Hari

Mengimbau kembali memori pada tahun 2017. Ketagihan saya membeli dan terus membeli buku sehingga berjumlah RM600 pada tahun tersebut.

Lalu, tahun 2018 saya azam untuk kurangkan perbelanjaan membeli buku dan bahan bacaan buat sementara waktu memandangkan rak buku semakin hari semakin sendat dengan buku.

Saya cuba mengalihkan tabiat membeli kepada tambahkan kerajinan membaca dan menghabiskan menerokai semua buku yang sudah lama dibeli tapi belum pernah dibaca.

Saya mengambil keputusan pada tahun 2018, saya meletakkan cabaran membaca 50 buku di dalam aplikasi Goodreads sebagai suntikan vitamin R itu. Namun ia tidak kesampaian atas faktor lebih banyak 'membaca' (baca sebagai membawang) di facebook dan whatsapp. Kahkahkah.

Jadi sebagai pembukaan tahun baru 2019 ini, saya ada azam baru untuk #ceritaduniabuku saya. Orang kata, kalau mahu berhijrah, jangan tamak untuk meletakkan azam setinggi langit. Buat sikit sikit,  asalkan istiqomah.

Untuk tahun ini, saya azam membaca sekurang-kurang 2 buah buku setiap bulan dan jika ada tambahan kerajinan, saya tetapkan maksimum 20 buah buku tahun ini.

Tambahan lagi, ada satu grup sokongan untuk pencinta buku dan mencintai hobi membaca buku kelolaan Tuan Khairul Hakimin. Baru 3 hari berhimpun bersama orang-orang yang taksub dengan dunia buku, saya sudah merasakan bahawa berkemungkinan tahun ini saya boleh baca lebih dari 20 buah buku. Wahh. Baru tadi sebut, jangan tamak. Kihkihkih. Okeh sekadar bergurau. Kalau jadi, alhamdulillah.

Kalian jika mahu bersama-sama di dalam grup tersebut, terus saja join, usah fikir panjang panjang lagi.

Ini iklan dan jemputan ke grup Kelab Buku KHM.
.
.
Kelab Buku KHM. Kami dah buka Group Telegram.

Siapa yang membaca, suka buku, suka hal-hal dunia buku, jemput sertai semua. Klik link ini ya:

https://t.me/joinchat/KINlWxR-Nx4_a-kFl-rlxg
https://t.me/joinchat/KINlWxR-Nx4_a-kFl-rlxg
https://t.me/joinchat/KINlWxR-Nx4_a-kFl-rlxg

Zainab Norazman
Jom membaca!

Tuesday, January 8, 2019

Azam 2019, Mengurangkan Pendedahan Terhadap Skrin

Teks : Zainab Norazman
Foto : Zainab Norazman
Entri #147

Bergelar ibu, anak masuk sesi persekolahan, ibu yang paling sibuk.


Sekejap jadi tukang jahit. Jahit tudung sekolah anak, jahit lencana dan tag nama.

Benda paling 'layan', balut buku teks. Ya lah, anak-anak masih kecil, takkan nak dera balut buku sendiri. Ibu mithali juga yang ambil peranan.

Awal sesi, banyak tangan-tangan kecil bantu buka selotap, gunting selotap. Senang kerja ibu.

Tepat jam 9, "Ibu, masa kami telah tamat. Jam loceng tidur sudah berbunyi".

Disebaliknya, ibu pun melonjak horaiii. Boleh buka hp. Hehehe.

Azam 2019 kami, tiada gajet untuk hari Isnin hingga Jumaat. Untuk ayah dan ibu, dilarang sama sekali 'melayani' hp mula balik kerja sehingga jam 9 malam iaitu waktu tidur anak-anak.


Makna kata, tunggu anak-anak tidur baru boleh tengok hp. Kalau ada saya sempat membuat hantaran atau menjawab wassap waktu perintah berkurung itu, ertinya saya sedang kunci pintu bilik dan curi-curi buka hp. Kahkahkah.

Zainab Norazman
Misi membanteras terlalu terdedah pada gajet.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...