Saturday, March 26, 2016

TIPS MENGAJAR ANAK UNTUK BERCERITA



Cara mengajar anak untuk bercerita merupakan kaedah yang sangat baiki ampuh dalam meningkatkan kemampuan anak untuk menangkap mesej atau pelajaran dari sebuah kisah atau sesuatu. Tips yang ingin dikongsikan ini untuk mengajar anak dalam bercerita memang perlu kita ketahui agar kita mampu membuat anak-anak kita menjadi anak-anak yang aktif dan ceria. Perkara ini memang sangat bagus bagi anak kita kerana biasanya anak-anak akan mudah menyerap suatu mesej atau pelajajaran dari sebuah cerita atau dongeng.
Mengajar anak untuk bercerita banyak manfaatnya iaitu membantu menambahkan kosakata anak, membuat anak selalu mudah mengungkapkan pendapatnya, anak lebih mudah menceritakan masalah yang ia hadapi baik di sekolah dengan rakan-rakan sekolah atau masalah di rumah. Hal ini tentu akan menguntungkan bagi kita kerana kita akan lebih mengenal anak kita sendiri. Sekarang di zaman modern ini banyak ibu bapa tidak mengenali anaknya sendiri maksudnya bukan secara lahir tetapi secara batin apa keinginan si anak kadang orang tua tidak paham. Hal ini disebabkan ibu bapa terlalu sibuk bekerja dan anak juga jarang mau bercerita dengan orang tua karena ketidakdekatan hubungan emosional antara anak dan kedua ibu dan bapanya.

Bercerita-cerita dengan anak-anak

Ada beberapa cara mengajar anak-anak untuk bercerita di rumah :
1. Sebagai ibu bapa kita cuba rutin menceritakan suatu kejadian yang luar biasa kepada anak. Contohnya anda seorang muslim ceritakan kisah sahabat nabi dan orang soleh lainnya. Sehingga akan tertanam di memori anak kisah tauladan yang menginspirasi hidupnya.
2. Berikan kesempatan pada anak untuk bercerita tentang pengalamannya hari ini di sekolah. Ceritakan kejadian apa baik itu menyenangkan atau menyedihkan bagi anak.
3. Luangkan masa mendengarkan cerita si anak dengan serius itu memperlihatkan kita benar-benar memperhatikannya dan merasa empati padanya. Saat dia menceritakan masalahnya, kita berkomunikasi dengan anak dengan memberi nasihat bijak untuk menyelesaikan masalah si anak atau saat ia menceritakan kebahagiaannya di sekolah maka tunjukan bahwa kita juga ikut merasa senang.
4. Jangan memotong cerita anak saat ia sedang bercerita sesuatu.
5. Hindari mendongengkan sesuatu yang tidak baik seperti si kancil yang licik dll karena nilai yang tertanam dari sebuah cerita atau dongeng akan melekat kuat di memori anak kita.
6. Sentiasa beri motivasi kepada anak kita agar mau mengarang sebuah cerita dan menceritakannya pada anda.
7. Ibu bapa turut sama-sama menyertai anak-anak dalam melakukan aktiviti di rumah. Itu juga merupakan terapi kerehatan bagi ibu dan bapa.
Belajar dari teladan yang diajarkan Sayyiduna Rasulullah SAW. Dekati anak-anakmu mengikut umurnya. Jadi sahabat yang baik kepada anak-anak.
Moga-moga Allah swt memandang usaha kita ini sebagai asbab dalam kita mendidik anak menjadi seorang penyambung sunnah baginda SAW.
<<KD SPEECHLESS SCENT TERAPI UNTUK SEISI KELUARGA>>>
==>>SAYA DAH TAK GARANG DAN PANAS HATI SEJAK GUNAKAN KD!!!<<==
"Alhamdulillah.Masih istiqamah dengan KD. Yang bestnya saya dapat rasa perubahan pada diri sendiri. Saya memang seorang ibu yang GARANG.
Alhamdulillah dengan izin Allah lepas selalu pakai KD saya dah TAK GARANG dan PANAS HATI dengan kelakuan anak-anak. Buat perangai macam mana pun, saya boleh kawal emosi. Badan pun tak rasa letih."
-Puan Rose-
"Saya merupakan pengguna KD.
Setiap hari saya gunakan KD buat diri sendiri dan anak-anak, suami (kadang2). Merupakan seorang ibu yang bekerja dan menguruskan anak2 sangat memberi TEKANAN. Namun sejak gunakan KD, saya lebih TENANG dan boleh berSABAR dengan karenah anak-anak seramai 3 orang.Tahun 2015 ini melalui dugaan yang lebih mencabar tambahan pula mengandung anak ke4. Saya amat bersyukur Allah memberi ketenangan untuk menangani strees melalui KD kepada saya."
-Puan Zu-
"Alhamdulillah. Sebelum jumpa KD SPEECHLESS ni saya selalu bekerja dalam keadaan STRESS lebih2 lagi tgh MENGANDUNG. Byk benda nak fikir dan nak buat. Tapi selepas penggunaan KD SPEECHLESS ni, saya rasa lebih bertenaga, pergi keje XSTRESS, w/pun banyak keje nak settle tp buat dalam keadaan RELEX n ENJOY.
Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah."
-Puan Nur-
==>> APA YANG SEBENARNYA DIGUNAKAN OLEH IBU-IBU INI? <<==
Memperkenalkan....KD SPEECHLESS SCENT dan AURA KD!
🌸Kd Speechless Scent adalah sejenis pati haruman yang menenangkan.
🌸Diperbuat daripada ekstrak bunga dan tumbuhan.
🌸Kd Speechless membantu:
✔menenangkan diri semasa STRESS
✔mengawal EMOSI IBU DAN ANAK
✔meredakan ragam anak
✔memudahkan tidur lena
✔anak lasak untuk tenang
✔meredakan batuk
✔mengurangkan selesema
✔meredakan demam
>> Aura KD adalah semburan yang digunakan untuk memberi aura positif pada diri dan kawasan sekitar
🌸Digunakan ketika
✔mood negatif
✔demam panas
✔baran
✔gugup
✔stress
✔ketakutan dll
>>> INGIN BERUBAH MENJADI TENANG UNTUK MELAYANI KARENAH ANAK-ANAK? <<<
📱Whatsapp ke 60168495982
📱Whatsapp ke 60168495982
📱Whatsapp ke 60168495982
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...