Wednesday, July 20, 2016

5 IDEA AJAR ANAK BERSOSIAL

Saya selalu beritahu anak-anak.. kita hidup bukan sorang sorang kat dunia. Kita perlu pandai berkawan-kawan, sentiasa jaga manis muka, murah pujian dan rendah hati.

Ia bukan nilai yang boleh kita dapatkan sehari dua. Ia adalah proses. Ini yang saya amalkan. Saya juga tidak ada kepastian 100% idea ini akan menjadikan anak2 bagus sosialnya nanti.

Anak pertama saya baru 9 tahun. Tapi inilah usaha yang saya telah mulakan 8 tahun dulu.

:::::::::::::
5 IDEA AJAR ANAK SKIL BERSOSIAL
:::::::::::::

1- Biasakan anak menyapa kawan-kawan yang lebih kurang sebaya dengan dia bila ada dalam satu kawasan yang sama seperti playground, masjid, kedai makan, open house..

Tak kiralah melayu ke cina india omputih orang arab. Pada mula ibu perlu guide. Ibu yang perlu menyapa bakal kawan anak tu.

" Ini hanan. Nama awak siapa?..jom kita main sama-sama."

 Bila anak da biasa, guide anak utk menyapa sendiri.

" Assalamualaikum/Hi .. Saya Hanan. Nama awak siapa?"

Fasa pertama mungkin anak akan berhenti kat situ je..tapi..bila dia dapat tune, maka banyaklah soalan dan cerita yang akan kita dengar..

Kesannya: Alhamdulillah anak anak macam tak pernah takde geng atau hanya bermain dengan adik beradik sendiri sahaja lebih lagi kat playground. Mereka mesti akan bina rantaian geng. heheh
:
:
2- Biarkan anak yang angkat tangan, pergi order makanan, request pinggan kosong...bila di kedai makan.

Kesannya: Anak-anak yakin diris
:
:
3- Ajarkan mereka juga untuk ucap terima kasih secara khusus setiap kali terima pesanan makanan, lihat orang yang lapkan meja, nampak pekerja angkut sampah, apa apa je lah..say thank u!

Terima kasih uncle/ Terima kasih kakak/ Terima kasih nenek...kalau tahu nama orang tu, sebut namanya beserta gelaran yang baik.

Contohnya : Asyraf akan kata kalau dengan ummi...Terima kasih Ummi yang cantik puteri kasturi puteri....segala macam nama.hehe Beza dengan Ayyash, dia akan kata, Terima kasih Ummi Iron Man Thor.. hahaha. kruk krak.

Kesannya: Mereka terbiasa untuk appreciate setiap orang yang ada di sekeliling mereka.
:
:
4- Hafalkan, terangkan dan ulang selalu hadis-hadis pendek berkaitan cara bersosial seperti hadis larangan mencela, larangan menakutkan orang lain, suruhan mengangkat duri, bercakap yamg baik atau diam...larangan berbisik

So bila anak terbuat silap, bacakan sahaja hadis itu. tak perlu cakap banyak banyak. Memang anak membesar banyak buat silapnya. Itulah cara mereka belajar.

Kesannya: Wahyu Tuhan juga yang dapat lembutkan hati mereka dengan pantas.
:
:ftfgn
5- Adakan sesi brain storm memuji di rumah. Game ni mudah je. Buat bulatan atau duduk setempat dengan anak-anak. Then everybody kene take turn puji. Maknanya semua kene fokus kepada kebaikan individu itu.

Contohnya turn Hanan dipuji. So Ummi Iman Asyraf ..kita akan highlightkan segala yang baik yang bagus tentang Hanan. (Dapat bayangkan kan? ^;^)

Kesannya: Untuk meretak dan seterusnya memecahkan batu kesombongan.. dengki..tak puas hati yang terpendam dalam diri

Arios Amegos. Selamat mencuba sahabat! Moga akhir ramadhan kita penuh barokah

Kredit :
Ummi Nisaq


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...