Saturday, July 22, 2017

Ulasan Buku : Saat Berharga Untuk Anak Kita

Teks : Zainab Norazman
Imej : Zainab Norazman
Entri #96



Buku ini menyentuh hati saya untuk kali ketiganya. Dulu pernah baca dengan tangisan. Kali ini pun sama.

Buku Saat Berharga Untuk Anak Kita ditulis oleh penulis dari seberang, Mohammad Fauzil Adhim.

Dalam buku ini, penulis mengharap agar kita sebagai ibu bapa sentiasa berlapang dada dengan sikap dan tingkah laku anak. Rumah bersepah. Dinding berconteng. Mandi berjam-jam. Gelas pecah. Berlapang dada dan ajarkan mereka dengan apa yang sepatutnya mereka belajar daripada kesalahan itu. Kerana anak-anak tidak selamanya kecil. Mereka dalam proses belajar.

Ketika anak-anak membuat kesalahan, tidak semestinya kita sebagai ibu bapa menambah kesedihan dan emosi mereka. Peluk mereka. Maafkan mereka. Kerana itu adalah saat yang berharga untuk kita dan anak kita.

Saya memetik sedikit perenggan yang sangat saya gemari di dalam buku ini.

"Banyak orangtua yang berhasil mendidik anaknya bukan karena kepandaiannya mendidik anak, tetapi karena doa-doa mereka yang tulus. Banyak orangtua yang cara mendidiknya salah jika ditinjau dari sudut pandang psikologi, tetapi anak-anaknya tumbuh menjadi penyejuk mata yang membawa kebaikan dikarenakan amat besarnya pengharapan orangtua"

Kita sebagai ibu bapalah tunggak kepada keberhasilan seorang anak menjadi sebenarnya anak. Justeru, selagi mereka masih kecil, inilah saat berharga untuk kita.

Zainab Norazman
Ulasan dari rak buku #DuniaBuku
.
.
.
.
Untuk tempahan sulaman tuala secara pukal, hubungi :
Zainab Norazman
Emel : zainabnorazman@gmail.com
HP : 016 849 5982

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...