Saturday, July 11, 2009

~~Diploma in Breastfeeding~~

alhamdulillah... ari ni, 12 julai 2009.. maka genap lah sudah dania berusia 6 bulan, dan genap la juga dania menyusu susu ibu secara eksklusif selama 6 bulan... dan dengan itu.., di isytiharkan juga aku telahpun berjaya mendapatkan Diploma dalam membreastfeedingkan dania.. alhamdulillah.. syukur... tiada apa yang dapat ku ucapkan kepada diriku sendiri betapa aku amat bersyukur ke hadrat ilahi di atas kurniaan & limpahan rezeki yang telah di curahkan kepada dania.. pelbagai cabaran telah ku tempuh... pahit... manis... demam... pam yg dah uzur.. bengkak B tapi pam tk mo kuar... production down.. lepas tu nak stimulate balik tu yg satu hal... stok ebm?? kais pagi makan pagi... kais petang makan petang.. dan kengkadang aku pun jadik down... huh! tapi semua tu dah berjaya ku tempuhi... insyaAllah.. akan kuteruskan perjuangan ini sehingga dania berusia 2 tahun.. kengkawan doakan aku yer...

setelah 6 bulan berjaya menyusukan dania ni, baru hari ini ku sedari betapa Allah swt sememangnya telah menentukan bahawa sumber rezeki dania hanya dengan susu ibu...

~~TANDA2 YG MENUNJUKKAN DANIA MEMANG DITAKDIRKAN MENDAPATKAN REZEKI YG SEMEMANGNYA HAK MUTLAK DANIA..~~

  • masa memula dania lahir, dania sememangnya sgt2 cerewet.. tak nak letak... asyik nak bergayut jer.... even kalau dah nyenyak tido kat pangkuan, dania akan jaga bila nak letak kat tilam... hinggakan kengkadang aku terpaksa tido duduk semata-mata nak bagi dania tido... tapi hikmahnya, mungkin ini lah cara dania nak bantu aku dalam merangsang penghasilan susu ku pada masa tu... makasih sayang......
  • satu citer lagi... tapi kalau nak imbas balik... aku nyesal gak dgn kebodohan ku... nyesal sgt2 sbb membenarkan susu lembu itu mengalir ke dalam tubuh kecil dania pada masa tu... dulu, masa zaman kegelapan itu,,, chewah... pada masa aku tak cukup ilmu lagi pasal bf ni... pernah la sekali dua.. tiga.. empat... lima... enam..... tujuh.... lapan.... sembilan.... sepuluh... sebelas.... dua belas... tiga belas.... empat belas... lima belas...ups.. rasanya dalam 7 or 8 kali jerk... aku bagi dania minum susu lembu... huh!! tak sanggup aku nak nyebut nya... nyesal tak terhingga!!!! arggghhh.... masa tu baru kuar sepital.. masa kat umah... dania asyik nak menetek je.. so mak pun sound aku suruh top up ngan susu lembu ckit... nak cover kelaparan dania... huh!!! masa pes time bagi... mak buat susu... hubby sumbat mulut dania... sambil melihat dania isap susu lembu tu.. sambil tu jugak airmata ku tak henti2 mengalir.. subhanallah... ampunkan ibu sayang kerana telah mencemarkan usus dengan susu lembu.... mungkin disebabkan naluri keibuan ku mengatakan bahawa dania hanya ditakdirkan membesar dengan susuibu membuatkan aku rasa sayu sangat... tapi lepas drp itu... aku mmg tak nak bagi... kecuali dalam keadaan terpaksa....
  • nak di jadi kan citer lagi... masa aku dah mula start masuk sem baru.. d sbb kan tak cukup ilmu nak pam susu... aku tak dapat nak stok kan dania ebm utk bekalan nya sepanjang aku ke kuliah... takat 4 botol or 5 botol jer... sedangkan kuliah ku se dari pagi hingga ke petang.. so a[a lagi... hubby ku top up lagi dgn susu tu...... tapi masa tu.. dania refuse ngan susu lembu tu... nampak sgt yg dania mmg nak susu ibu dier....;)...
  • nampak sgt gak dania refuse sgt2 nak minum susu lembu tu.. kisahnya apabila aku dah mula masuk keja... masa tu stok ebm ada 5 jer dalam freeze... huh! tk cukup ni utk sehari esok... so aku pun sibuk la kol kup kat opis.. kata nak mintak sambung cuti lagi seminggu tapi permohonan di tolak.. nak tak nak.. aku terpaksa gak top up dania ngan susu lembu... masa tu gak aku bawak hubby gi beli susu lembu tu tapi saiz yg kecik jer.. sbb niat nak bagi susu lembu pada hari pertama tu jerk.. so bila tiba hari pes day gi keje tu, alhamdulillah... masa pam, susu mencurah-curah ke ladang gandum.. bayangkan sekali pam bleh dapat 7 or 8 oz... lepas tu, cepat2 kol mak kat umah suruh bagi dania susu lembu je ari ni... tapi mulai esok.. akan ku buang tepi susu lembu itu... tapi yang paling menyayat hati seorang ibu apabila mak bagitau yg dania tak nak menyusu langsung... itu pun dania akan minu m susu bila di pujuk or time lapar sgt... bayangkan, dalam sehari tu.. dania hanya minum 4 oz je susu dalam sehari tu... so, sbb nak tahan lapar.. dania tido je sehari tu... masa balik keja, aku tgk muka dania lesuuuuuu sgtttttttt.... tersentuh hati keibuan ku melihat dania.... so.. apalagi... cepat2 ku sumbat dania bagi nenen... nyusu... ehm.. ni menunjukkan dania sendiri dah refuse susu lembu tu dan dania memang di takdirkan utk menetek je...
alhamdulillah... banyak cara Allah tunjukkan kepada ku betapa dania ingin mempertahankan hak nya untuk minum susu ibu... syukur ya Allah... apa yg hambamu ini inginkan... Engkau perbanyakkan lah lagi production ku agar aku dapat terus membekalkan rezeki yg halal ini ke[ada puteri kesayangan ku, dania.. semoga dia membesar dgn sihat dan cergas dan menjadi muslimah yang solehah...


alamak... rosak ar.. huh! malas dah nak repair balik... heharap korang bleh baca erk... mata dah kuntum giler dah.... chow!!! esok ar ku edit balik...


**hemmmmm...dah ok dah... tak reti ar nak wat strikethrough tuuu...:(
dah letak bla bla... tapi sumer pun ikut striketgrough...... hah..tgk ni!!!!!! huh!!! sampai ke bawah dah jadik menatang ni...huhuhuhu...


**gambar di padam

ni lah pam susu manual pigeon yang banyak berjasa sepanjang 6 bulan ini...

ni plak s3 ku yg baru sampai 8 hb ari tu... part yg lain tgh sterile.. so amek pic ni jerk..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...