Friday, January 25, 2019

Kenangan, Cipta Bersama Anak-anak

Teks : Zainab Norazman
Entri #150

Hari itu rakan sekerja saya sebut begini. Memori paling dia ingat tika bersama arwah abah mereka. Setiap malam Jumaat, mereka adik beradik akan dicutikan kelas mengaji. Abah mereka akan kumpulkan semua adik-beradik dan mereka akan baca surah Yaasin ramai-ramai.

Abah mereka kata, "Nak halau hantu malam Jumaat supaya tak masuk rumah mereka." Hahaha, sambil gelak kawan saya tu bercerita, tapi di kelopak matanya seakan ada air kolam yang bakal tumpah.

Sungguhlah. Kenangan masa kecil itu selalu buat kita rindu.

Aktiviti rutin yang ringkas saja, namun besar impaknya dalam kehidupan kita saat dewasa begini.

Part saya. Saya paling ingat ialah memori makan malam beramai-ramai. Walau ada meja makan, emak akan letak semua lauk di atas talam. Bapa, emak dan semua adik-beradik duduk makan dalam bulatan. Ada semangkuk air basuh tangan di tepi arwah bapa. Pinggan arwah bapa paling lebar. Pinggan dan gelas khas untuk bapa. Tiada anak-anak yang berani guna. Hehehe. Kecuttt.

Ya, memori itu yang paling melekat di dalam hati.

Kalian juga pasti ada memori yang tidak dapat hilang dari kotak kenangan kan. Simpanlah ia dengan cermat. Atau kongsikan pula bersama anak-anak kita hari ni. Semoga ia bakal menjadi memori baru yang lebih indah dalam kehidupan anak-anak kita nanti.

Apabila kita sudah tua. Atau sudah tiada.

Zainab Norazman
Mencipta sebuah memori baru

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...