Tuesday, December 13, 2016

Ayam Goreng Tepung

Teks : Zainab Norazman
Foto : Koleksi Peribadi

Entri #14

Ayam goreng tepung, kegemaran kanak-kanak sepanjang zaman. Begitulah kanak-kanak dan ayam goreng, berpisah tiada.

Hari ini kak nab bercuti. Maka sempatlah kak nab mengisi petang tadi dengan aktiviti memasak bersama anak-anak. Sambil menyediakan juadah makan malam.

Kakak sememangnya sangat teruja mahu membantu ibu di dapur. Insiden dada melecur terkena percikan minyak panas semasa cuba membantu menggoreng ikan 3 minggu yang lalu rupanya tidak mematahkan semangat kakak untuk membantu di dapur.

Hari ini ayam goreng tepung.

Kakak membantu basuh sayap ayam. Selepas itu kak nab minta kakak perap ayam dengan sedikit garam, kunyit, perencah pasti sedap, sedikit herba daun oregano untuk memberi sedikit aroma.

Selepas 15 minit, kak nab pula pecahkan sebiji telur ke dalam perapan ayam. Telur itu bertujuan sebagai gam. Agar tepung melekat pada isi ayam.

Dan seterusnya, tugas kegemaran kakak ialah bantu salut ayam dengan tepung.

Kakak membantu salut tepung

'Pembantu' rayyan

Alhamdulillah. Melibatkan anak-anak dalam aktiviti masak-masak sebenarnya sangat leceh. Bersepah. Sememeh. Tepung bertaburan. Tapi hal-hal begini sangat nikmat. Ia tersimpan sebagai kenangan bila mereka besar nanti. Priceless.



Seorang kawan kak nab pernah berkata, "alah, anak-anak jangan dimanjakan sangat. Esok-esok bila mereka sudah besar, kita yang dah tua ini akan ditinggal-tinggalkan".

Bagi kak nab, tidak mengapalah jika kalian meninggalkan kerana belajar, berumahtangga, atau bekerja. Tapi jadikanlah bekalan kenangan kita bersama sepanjang kalian membesae ini sebagau tiket kalian untuk ingat jalan pulang ke rumah ibu dan ayah.

Zainab Norazman - Ibu Penyayang Sedunia.


1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...