Monday, December 26, 2016

Buku Bintang Al Nilam Di Langit Mentakab

Teks : Zainab Norazman
Imej : Zainab Norazman

Entri #22

Entah kenapa, kisah persahabatan antara Leman dan Faduli sangat terkesan di hati kak nab. Seolah cerita itu betul-betul berlaku di hadapan mata realiti kak nab. Masih terbayang saat kesedihan Leman apabila Faduli pergi buat selamanya. Mungkinkah kerana gaya penulisan di dalam buku ini betul-betul membawa pembaca ke alam ini.



Di dalam buku ini sarat dengan kisah-kisah menarik. Membawa kita ke zaman kita masih kanak-kanak. Ia 25 ke 30 tahun yang lalu. Menyelami kehidupan di dalam sebuah rumah papan yang kecil, ada pokok di sekeliling rumah, ada ayam, ada sungai tempat bermain, bukan menghadap gajet atau jalan-jalan di pusat membeli-belah. Suasana pergi sekolah dengan berjalan kaki atau menaiki basikal bukan menaiki van atau dihantar ayah ibu. Berjalan melalui jambatan dan sungai. Kehidupan bermasyarakat di dalam sebuah kampung. Bertukar juadah dengan jiran tetangga. Kisah kehidupan sebagai kanak-kanak. Persahabatan. Dan kisah cinta.

Dan satu yang sangat kak nab suka, cita-cita kami sama. Dahulu, kak nab juga pernah bercita-cita mahu jadi seorang penulis. Namun cita-cita kak nab terkubur dan kian ditelan zaman. Apakah ini permulaan untuk suburkan kembali minat itu? Mungkinkah !

Mungkinkah dengan menyertai Akademi Bekerja Di Rumah, ada sinar penulis yang bakal digilap. Cewah. Bukan. Bukan kak nab mahu jadi penulis buku yang masyur. Cukup sekadar menulis entri penulisan yang mampu memberi impak positif kepada pembaca. Penulisan yang bermanfaat. Bukan sekadar dunia, tapi matlamat kita menulis agar menjadi saham di akhirat. Jika menulis nota bisnes, biarlah bisnes itu membawa kita semakin dekat kepada Allah swt.

Suka kak nab mahu berkongsi bersama kalian, kak nab sebenarnya sudah lama mengimpikan untuk menyertai ABDR. Setahun yang lepas. Namun mungkin 'jodoh' belum sampai.

Bersama dengan ABDR, kak nab ada hajat. Azam dan impian. Seiring namanya, Akademi Bekerja Di Rumah. Kebanyakannya suri yang menyertai ABDR terdiri daripada suri yang bekerja di rumah. Namun, permulannnya, mereka juga ada hajat, azam dan misi. Daripada suri yang bekerjaya. Menanam impian menjadi suri yang bekerja di rumah.

Oh, terlintas sejenak di hati kak nab. Hajat ini kak nab pegang erat-erat bersama azam 2017. Berbaki 4 hari lagi kita bakal ke tahun 2017. Meninggalkan 2016 yang menjadi kenangan.

Beralih tahun, semakin bertambah usia. Semakin kita menghampiri mati. Azam kak nab, kak nab mahu jadi penulis yang memberi manfaat. Manfaat melalui penulisan, Cuma, belum pasti bagaimana bentuknya. Doakan kak nab dikurniakan ilham dan dipermudahkan Allah swt.

Sampai bertemu lagi.


Zainab Norazman.
Bintang yang sama juga bersinar di langit Negeri Di Bawah Bayu. Hebat kuasa Allah. Hebat ciptaan Allah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...