Thursday, December 15, 2016

Pengisian Ringkas Cuti Sekolah Untuk Suri Yang Bekerja

Teks : Zainab Norazman
Foto : Koleksi peribadi

Entri #15

Sebagai suri yang bekerja, modul cuti sekolah dan aktiviti anak-anak kak nab buat ikut mana yang mampu. Kak nab bertolak ke tempat kerja seawal jam 6.30 dan tiba di rumah jam 5.30 petang. Masa kak nab singkat di rumah. Aktiviti anak-anak perlu dirancang dengan baik.

Sebelum bertolak ke tempat kerja, kak nab akan bagi tugasan kepada anak-anak. Mengemas sambil belajar. Kakak kemas bilik tidur. Rayyan tolong buang sampah. Fatehah tolong kemas mainan. Bila ibu balik petang, tiga-tiga sibuk melapor dan bercerita serta menuntut 'gaji'.

Adakala kak nab bagi kakak tugasan untuk mengulang rayyan belajar membaca buku 3, Bacalah Anakku. Bantu fatehah mengulang-ulang sebut lima kad imbas yang kak nab lekatkan di dinding. Sebelum lekatkan kad imbas fatehah tu, kak nab akan ajar fatehah sebut dengan betul terlebih dahulu. Kemudian lekatkan. Pada keesokkan paginya, kakak akan cuba ulang-ulang sebut bersama fatehah. 

Begitu secara ringkasnya.

Aktiviti yang utama kak nab titik beratkan ialah manfaatkan waktu maghrib ke isyak dengan Al Quran. Pastikan kakak baca dua mukasurat Al Quran. Itu yang utama.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...