Monday, August 21, 2017

Pasar Tamu

Teks : Zainab Norazman
Foto : Ihsan Google
Entri #126


Baru-baru ini, saya menyampaikan hajat emak yang sudah lama tidak ke pasar tamu Putatan. Selalunya emak menolak ajakan.

Pagi itu seawal jam 6 pagi emak sudah bersiap-siap. Emak kata, banyak ikan segar-segar awal pagi pagi begini. Saya akur dan cepat-cepat siapkan sarapan pagi untuk suami dan anak di rumah.


Pasar tamu Putatan

Masa kecil dahulu, saya selalu ke pasar tamu Pekan Menggatal bersama emak. Menaikan bas prebet dari pondok bas depan kampung ke Pekan Menggatal. Di pasar, emak berjalan di hadapan dan saya membontoti emak sambil memegang bakul rotan temoat menyimpan barang-barang.

Hari ini, saya pula membawa emak dengan menaiki viva biru, si pujaan hati saya. Hehehe. Bezanya kini di Putatan. Dan kami merindui pasar tamu Pekan Menggatal dan pasar tamu Pekan Tuaran yang menjadi lokasi kami dahulu. Sejak berpindah ke Putatan ini, pasar tamu Putatan yang menjadi idaman hati.

Kebanyakan peniaga di sini menjual ikan segar dan sayur kampung  yang dipetik sendiri daripada hutan. Ada juga ikan ikan pula adalah hasil tangkapan sendiri. Bolehlah merasa ikan segar tanpa ubat pengawet.

Hari itu, saya membeli 2 kilo ikan ketambak, 2 kilo ikan lami-lami, sebungkus tiram, dan 2 kilo ikan bilis mata biru. Emak pula awal-awal sudah berpesan mahu mencari ubi kayu untuk dibuat tapai ubi.

Sambil membeli dari gerai ke gerai, emak sempat berpesan, "kalau membeli, jangan beli di satu gerai sahaja. Agih-agihkan rezeki kepada lain-lain penjual. Biar semua orang mendapat rezeki hari ini. Kasihan mereka, penat mereka menangkap ikan, mencari hasil jualan, kalau kita tidak habiskan jualan mereka, kasihan mereka."

Pada hari itu, emak gembira dapat ubi kayu dan juga kulat kodop
Kulat kodop daripada pokok yang sudah mati.
yang diidam-idamkan. Dan saya pula, tidak sabar menanti emak masakkan kulat kodop itu. Hehehem itulah air tanagn emak yang dirindui. Kalau dulu, kulat kodop itu kami kutip di dalam hutan pokok getah di belakang rumah. Kini, kami 'kutip' di pasar taku Putatan dengan bayaran RM10 dua mangkuk. Hehhe.

Cukuplah sekadar melepaskan rindu, emak akhiri bicara saat kereta viva biru masuk ke dalam pagar rumah.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...