Tuesday, August 22, 2017

Waqaf untuk Pusat Pendidikan Islam An-Nur

Teks : Zainab Norazman
Foto : Zainab Norazman
Entri #128


Poster waqaf untuk Pusat Pendidikan Islam An-Nur


Pusat Pendidikan Islam An-Nur (PPIAN) adalah sebuah sekolah bukan tajaan kerajaan. Namun berdaftar dengan JHEINS. Maka setiap inci perbelanjaan adalah atas tanggungan sendiri daripada 'pelaburan yuran' yang dibayar oleh ibu bapa pelajar dan juga atas infaq orang ramai.

PPIAN merupakan sebuah Sekolah Rendah Islam (SRI) antara yang terawal ditubuhkan di Sabah, iaitu pada tahun 2012. Dengan moto penubuhan sekolah "Membina Generasi Al Quran Terbilang Insan Cemerlang, sekolah ini mempunyai matlamat yang tinggi dalam melahirkan para tahfiz yang berakhlak mulia, serba boleh dan berketerampilan. Serta melahirkan anak bangsa Kota Kinabalu yang cemerlang akademik dan juga hafaz Al Quran.

Memandangkan sekolah ini menjadi tumpuan ibu bapa, maka setiap tahun akan wujud persaingan yang sangat sengit untuk merebut sebuah kerusi untuk anak-anak di dalam kelas. Ehh, bukan merebut kerusi DUN sahaja ya.

Suasana sekolah ini sangat jauh berbeza. Seawal 6.30 pagi, kehadiran anak-anak akan disambut dengan alunan zikir yang menyejukkan hati. Memulakan sesi persekolahan dengan solat sunat dhuha, bacaan Al Mathurat, bacaan Yaasin dan juga bacaan Al Quran. Pendek kata, anak-anak akan dididik, diajar dan ditarbiyah umpama sehari hidup dengan sunnah Rasullah SAW.

Keriuhan suara anak-anak yang belajar ilmu akhlak tauhid feqah bertambah pada sesi petang dengan kehadiran anak-anak SAR yang memulakan sesi pembelajaran bermula jam 2 petang sehingga 5 petang.

Bersebelahan kawasan sekolah, sebuah surau kecil yang berkhidmat sebagai tempat anak-anak sekolah menunaikan solat secara berjemaah. Juga berbakti untuk ahli jemaah surau yang aktif dengan pelbagai majlis ilmu di kalangan para asatizah dan ulama yang mursyid.

Dan hari ini, Pusat Pendidikan Islam An-Nur ingin mengajak orang ramai untuk sama-sama 'meninggalkan kesan tapak kaki' di sini dalam projek membaik pulih jalan utama memasuki kawasan sekolah dan surau. Dengan harapan, semoga setiap penginfaq dapat berkongsi bekalan yang pastinya akan mengalir selagi mana ada kaki-kaki kecil yang melangkah di sekolah ini dan selagi Surau Riyadussolihin ini subur dengan majlis yang bermanfaat.

Setiap seorang boleh menyumbang waqaf tunai berjumlah RM50 per kaki. Kos keseluruhan untuk projek baik pulih jalan utama ini berjumlah RM50,000.

Semoga apa yang kita infaqkan untuk projek Pusat Pendidikan Islam An-Nur ini akan menjadi bekalan dan pahala berpanjangan untuk kita.

Kalian boleh menghubungi pejabat sekolah di talian 088 230 584.

Pengerusi PPIAN, Encik Hambali Bin Saad 017 818 2728

Pengerusi Surau Riyadussolihin, Ustaz Muhammad Bin Suaid 019 812 1621

Mudir PPIAN, Ustaz Khusnul Hidayat Bin Hassan 019 509 1763

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...