Sunday, August 13, 2017

Rutin Bahagia Sebagai Suri Di Rumah

Teks : Zainab Norazman
Foto : Zainab Norazman

Entri #111

Sebagai suri yang bekerja, hari cuti sabtu dan ahad adalah hari yang sangat membahagiakan. Hari yang akan ada perancangan yang terperinci yang dimanfaatkan bersama suami dan anak-anak. Hari yang juga diselitkan hari bersosial dan bermasyarakat dengan program jemaah juga pengisian majlis ilmu. Hari yang sangat letih dan memenatkan sebanarnya. Perlu berbahagi kasih antara masa di rumah dan juga korban masa untuk ummah. Namun dua hari penuh makna itulah hari yang paling membahagiakan.

Seawal selepas subuh, saya mulakan dengan membersihkan rumah ala kadarnya. Minimumkan dan memaksimakan. Begitulah tip yang saya amalkan saban hari. Bersihkan rumah ala kadarnya ikut sedap mata memandang. Siap itu, cepat-cepat siapkan sarapan pagi untuk keluarga. Sarapan yang ringkas namun dimasak penuh zikir dan kasih.

Dalam taujihat seorang sahabat asatizah, fungsi dapur selain daripada menyediakan masakan yang lazat untuk keluarga. Fungsi dapur juga sebenarnya mempunyai amanah yang besar dalam melahirkan ummah yang soleh solehah. Iaitu dengan menyediakan makanan yang terbaik yang penuh zikir dan doa buat anak-anak yang makan. Makanan itulah yang akan menjadi darah daging dalam tubuh anak-anak kita nanti.

Untuk sabtu atau ahad, salah satu harinya suami izinkan saya untuk keluarga mengikuti program muslimat. Sekiranya suami tiada urusan luar rumah, anak-anak akan bersama suami. Mengisi masa mereka bersama. Jika suami ada urusan di luar, anak-anak akan dibawa bersama berprogram. Itu juga boleh jadi tarbiyah pertama untuk anak-anak belajar bahawa diri mereka kelak perlu keluar untuk membuat kerja-kerja kepada ummah.

Selain daripada berprogram, masa terluang di hari cuti begini pastinya untuk keluarga. Ada sahaja aktiviti yang akan dilakukan bersama-sama.

Antara pengisian yang boleh dilakukan untuk mengisi masa bersama keluarga ialah :


  1. Hari mengemas rumah bersama-sama suami dan anak-anak. Bagi suami isteri yang bekerja, mungkin tidak sempat untuk bersihkan rumah saban minggu. Maka jika ada masa terluang melepak di rumah, maka hari itu juga akan dipilih sebagai hari 'split-cleaning' membersihkan rumah dan kawasan laman. 
  2. Sesekali membawa anak-anak berjalan-jalan juga boleh dijadikan sebagai kualiti masa bersama keluarga. Kedai wajib ialah Kedai Buku Popular. Melepak mencari buku sampai berjam-jam. Anak-anaklah yang paling bahagian. Ibu bahagia juga sebab dapat buku. Ayah bahagia sebab dapat belanja beli buku hehehe.
  3. Dalam sebulan, pasti ada waktu yang diperuntukkan untuk pulang ke kampung menziarahi nenek. Berkumpul bersama keluarga untuk melepaskan kerinduan. 
  4. Hadiri majlis ilmu bersama-sama. Bab ini suamilah yang arif. Selalunya kami suka hadiri majlis ilmu di Masjid AL Hikmah, Bukit Padang ataupun kuliah dhuha di SUrau Riyadussolohin Austral. Surau tempat kami selalu merewang dan bermakan-makan hehehe.
  5. Seperti hari ini, kami melepak di perpustakaan UTC. Anak-anak sakan membaca buku. Saya sakan siapkan tugasan blog.
Begitulah rutin kami. Ada masa tertentu juga kami gemar pergi ke taman rekreasi. Keurkan peluh sambil makan jagung rebus. Eh! Joging dalam masa yang sama makan-makan jajan. Hehehe. Jajan kacang rebus saja.

Itulah kebahagaian kan?

Zainab Norazman
Travelog Suri



 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...