Tuesday, August 15, 2017

Sulaman Sebagai Sumber Pendapatan

Teks : Zainab Norazman
Foto : Zainab Norazman
Entri #115

Bermula dengan takdir Allah swt. Bertukar kepada minat dan jatuh cinta. Dalam tidak disangka, rupanya ia membawa satu punca rezeki untuk anak-anak. Ya, pada awal niat saya pergi belajar menjahit di Kelas Jahit Al Mujahid di Shah Alam, sebenarnya adalah untuk mencari sumber pendapatan lain yang boleh menjadikan saya seorang suri rumah yang bekerja dari rumah. Menjahit dan menyulam sambil berkhidmat untuk suami dan anak-anak. Begitu hajat dan azam. Dan saya masih sentiasa berdoa untuk itu. Saya mohon doa kalian juga.

Berbalik kepada cerita menyulam. Alhamdulillah, hari berganti hari, saya mula menerima tempahan sulaman daripada rakan sepejabat dan pastinya rakan-rakan di facebook. Ya begitulah, facebook mempunyai kuasa pengiklanan yang membantu para peniaga online.

Antara hasil sulaman saya yang berjaya menjadi produk jualan ialah, tempahan sulam tuala perkahwinan, sulam tuala kanak-kanak, sulam tuala tuning, majlis-majlis, sulam keychain comel dan yang paling mendapat tempat ialah sulam nametag sekolah.

Pada tahun lepas, saya menerima tempahan daripada dua buah sekolah. Beratus-ratus nametag yang disulam yang perlu disiapkan sebelum sesi persekolahan 2017 bermula.

Alhamdulillah 'ala kullu nikmat. Sesugguhnya, Allah swt yang Maha Memberi Nikmat.

Tempahan Sulam Nametag Sekolah



Sulam Nametag Sekolah SK Rugading
Sulam Nametag SM(P) Likas
Sulam Nametag PPIAN


Proses menyulam tuala perkahwinan menggunakan mesin sulam berkomputer


Sulam tuala perkahwinan

Sulam tuala kanak-kanak



Sulam tuala majlis

Sulam tuala perkahwinan


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...