Tuesday, May 23, 2017

Fungsi Dapur Suri Asas Pendidikan Awal Anak

Teks : Zainab Norazman
Imej : Ihsan Google

Entri #82
Kebiasaannya. Dapur adalah ruang kecil yang berada di dalam rumah. Dapur dijadikan sebagai ruang menyediakan makanan untuk suami dan anak-anak. Juga buat tetamu yang bertandang.

Pembentukan anak yang soleh,
 bermula daripada makanan yang baik.


Tahukah kalian duhai suri? Dapur ada fungsi meluas selain daripada fungsi menyediakan makanan

Pertamanya, tempat berangan. Ya. Dapur adalah tempat mak mak berangan. Berangan mahu masak apa sarap esok. Lauk apa tengahari nanti. Tak lah lauk 'sekali harung' setiap hari kan? (Yang macam si kak nab ajar selalu tu hikhikhik). Sesekali sediakanlah lauk yang pelbagai. Ikut kerajinan.

Dapur juga menjadi tempat mak mak melepaskan penat dan lelah. Ataupun tempat melepas rajuk di hati. Mahu ke mana lagi mak, nak? Dapur inilah sahabat sejati mak. Sambil sental periuk, airmata mengalir di pipi. Cewah!

Namun kalian. Fungsi yang lebih istimewa lagi. Dapur adalah tempat mak mak membina ummah. Tempat mak mak mendidik anak-anak. Tempat air tangan mak mak yang penuh magik. Tempat mak mak menempiaskan air liur ajaib saat berzikir sambil mengacau ayam rendang di atas kuali.

Mak mak. Kalian hebat. Adanya fungsi dapur, tempat kalian menghamburkan doa pada makanan dan minuman yang disediakan. Makanan itu akan masuk ke dalam perut anak-anak. Ia menjadi darah yang mengalir tubuh anak-anak yang kalian didik.

Kalian dambakan apa pada anak. Doa saat kalian senduk nasi. Zikir saat potong sayur. Niatkan untuk anak anak membesar dengan makanan yang halalan toyyiba.

Hebatnya fungsi dapur buat kalian, mak mak hebat. Manfaatkan sebaiknya.

Zainab Norazman
Jurnal Suri Bekerja

__________________________

Dalam Akademi Bekerja Di Rumah, kalian akan bersama suri ABDR yang lain. Mengejar impian. Berkongsi bersama di dalam Kumpulan Sokongan ABDR.

Kalian akan dipandu dan dipimpin untuk menulis mengikut minat masing-masing.

Sertai tim ABDR bersama suri yang lain.

Hubungi :
Zainab Norazman
Pengurus Online ABDR
Whatsapp 0168495982
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...