Wednesday, May 24, 2017

Impian Suri Rumah Sepenih Masa

Teks : Zainab Norazman
Imej : Ihsan Google


Entri #83


Sedang menjamu biskut dipdip dalam koko panas, Kak Nab buka tingkap messenger. Ada mesej daripada seorang adik manis. Kak Nab panggil dengan nama Tika.

"Saya suka baca post Kak Nab. Kak Nab selalu tulis tentang suri di rumah. Saya suka tengok suri-suri yang bekerja di rumah seperti Kak Nab. Boleh uruskan anak-anak. Sambil sambil buat perniagaan."

"Akak bukan suri di rumah 24 jam. Akak suri bekerja juga dik.  Apabila berada di rumah, maka jadilah akak suri rumah sepenuh masa. Dan penuh perasaan. Hikhikhik. Waktu di pejabat, akak tukar topi jadi suri yang bekerja. Walau separuh perasaan masih ada di rumah. Itu normal bagi seorang suri."

Kita ini umpama sekuntum mawar. Apabila di letak di dalam satu bilik, ia mewangi. Di bawa ke satu sudut pula, juga menyebarkan harumannya. Impian kita agar kita disimpan dengan baik di dalam sebuah taman bunga. Bersama bunga-bunga lain yang memekar di pagi hari. Menyebarkan auranya.

Namun, dari satu aspek lain. Kita juga diperlukan diruangan yang lainnya. Mewangi dan menyebarkan haruman.

Impian untuk menjadi suri rumah sepenuh masa itu adalah fitrah seorang suri. Mengurus tadbir kerajaan sendiri dan membina ummah di rumah.

Mungkin bukan hari ini. Mungkin Tuhan menyimpan hasrat itu di satu masa yang sesuai. Saat kita sudah mampu menjadi CEO di dalam rumah. Yang solehah. Memimpin penuh sabar dan kelembutan. Cerdik dalam mengurus tadbir.

Untuk jangka masa ini, kita lalui sahaja jalan-jalan ini. Sambil melakar impian. Menjadi satu jalan cerita yang indah. Kerana suatu masa nanti, Allah pasti makbulkan doa. Doa doa dan terus berdoa.

Diajarkan juga, suri-suri yang berhajat kepada sesuatu, amalkan selawat tafrijiyyah sebanyak 21 kali sehari. Jika bersungguh-sungguh, boleh amalkan 44 kali dengan kekhusyukan.

Memilih untuk jadi suri rumah sepenuh masa. Ataupun suri rumah bekerjaya. Semua dengan izin Allah. Kita meminta. Semoga Allah kabulkan pada saat yang sangat indah.

Zainab Norazman
Berharap Agar Dipilih Menjadi Suri Pilihan Allah swt

___________________________________________

Ada yang mahu sertai Kelas Asas Blog Online di grup whatsapp?

Kelas Jun 2017 kini dibuka.

Hubungi :

Zainab Norazman. zainabnorazman@gmail.com. 0168495982
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...