Saturday, May 27, 2017

Projek MOSWA Menyantuni Asnaf

Teks : Zainab Norazman
Imej : Zainab Norazman

Entri #85

Hari ini jadi 'penyibuk' dalam Kuliah Fiqh Wanita di Surau Sempelang, Sembulan. Tukang bagi hadiah dan bidan terjun perempuan kamera. Merakam detik pelbagai perasaan.

Dalam senyum mereka, ada airmata mengalir.

Program tadi dimulai dengan Kuliah Fiqh Wanita yang disampaikan oleh Ustazah Roshita. Memetik sedikit intipati takzirah. Kita ini adalah bakal jenazah. Setiap daripada kita pasti akan mati. Semua harta, kereta, rumah, jawatan dan follower di facebook ini pasti akan ditinggalkan. Yang bersama kita ke kubur nanti adalah amalan baik kita. Dan juga syafaat Al Quran.

Sempena bulan Ramadhan yang mulia ini. Kita perbanyakkan amal ibadah. Kerana Allah swt kata, amalan-amalan lain adalah untuk kalian. Dan amalan puasa ini adalah untuk-Ku. Perbanyak banyakkan dan banyak-banyaklah rebut pahala dengan Al Quran.

Majlis kemuncak tadi adalah penyerahan sumbangan dalam Projek MOSWA. Asnaf miskin, oku, sakit, warga tua dan armalah diraikan. Saat inilah detik meruntun jiwa dan perasaan.

Melihat ada yang berjalan dengan perlahan kerana sudah tua. Ada ibu tunggal yang baharu sahaja kematian suami. Berbelas tahun menyantuni suami yang menghidap kanser. Ada juga yang sudah lama hidup membesarkan anak yang ramai tanpa suami. Tidak kurang juga sayu hati tatkal melihat seorang anak yatim yang mewakili ibunya.

Mereka menangis gembira menerima sekampit beras.

Kepala lutut menjadi lemah berdiri di hadapan. Airmata mengalir tanpa boleh ditahan-tahan lagi. Pagi 1 Ramadhan ini mendidik saya dengan sesuatu yang indah. Mengajar hati untuk mensyukuri perjalanan hiduo anugerah Allah swt.

Ternyata, dalam situasi begini. Allah bukan menguji mereka. Sebaliknya, diri kita yang sedang diuji. Sama ada kalian bersyukur atau kufur nikmat.

Dan. Dengan lafaz bismillah. Sekiranya kalian mahu bersama-sama menyumbang melalui Program MOSWA, ada poster lengkap dengan butiran di ruangan komen. Penyerahan sumbangan akan dilakukan dari masa ke semasa sepanjang bulan Ramadhan ini.

Poster MOSWA



Zainab Norazman
Petugas Sebagai Perempuan Kamera
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...